(advertentie)

Leidse koopman gaat klacht indienen tegen de politie

LEIDEN - Marktkoopman Ilias El Marsse mag dan zijn 24.000 euro terugkrijgen van de politie, voor hem is de zaak nog zeker niet afgedaan. Hij wil een klacht indienen tegen de politie.

De Leidse ondernemer hoorde vrijdag via zijn advocaat dat hij zijn geld terugkrijgt, maar stond niet te juichen bij dat nieuws. 'Er komt sowieso nog een klacht', zegt El Marsse tegenover Omroep West. Hij is nog steeds hevig verontwaardigd over de manier waarop hij is behandeld: 'Ik vind het jammer dat ik anno 2013 zo zwaar gediscrimineerd wordt.' 

Maar ook zakelijk zegt hij veel schade te hebben geleden. 'Ik sta op minder markten omdat ik geen betalingen kan doen.' Naast de inkomsten die hij hierdoor misloopt heeft hij ook nog de kosten voor de advocaat.

El Marsse zegt het inbeslaggenomen geld - de kerstomzet van zijn marktkramen - nog niet terug te hebben en verwacht dat dit nog wel even duurt. Hij is nog in overleg met zijn advocaat over de precieze invulling van de klacht.

De ondernemer werd 28 december in de Leidse Herenstraat opgepakt, omdat hij zich volgens de politie verdacht gedroeg. Hij zou schichtig om zich heen hebben gekeken en hij zette het op een lopen toen twee agenten in burger op hem afkwamen. 

Hij kan zich ook niet vinden in de lezing van de politie over zijn aanhouding. 'Ik bleef gewoon beleefd en heb ze gezegd dat ik mijn rijbewijs bij me had.' Hij ontkent hij dat hij niet meewerkte en gezegd zou hebben dat hij geen legitimatie had. 'Ook vertelde ik dat ik het geld bij me had en kon ook alle uitdraaien van de kassa laten zien.' Ondanks dat werd hij naar eigen zeggen getackeld en hardhandig in de boeien geslagen.

Een politiewoordvoerder laat weten: ‘Als betrokkene Ilias El Marsse van mening is dat hij door de politie onterecht is aangehouden, gediscrimineerd is en te hardhandig is aangehouden, dan staat het hem vrij om een klacht tegen de politie in te dienen. Uiteraard gaat de politie zeer zorgvuldig om met een dergelijke klacht. De politie kent daartoe o.a. een onafhankelijke klachtenprocedure.’

Foutje gezien?

Lees voor je reageert de huisregels.