Bebloede tampon en sperma scoren goed bij Letterkundig Museum

'Selfies' en de poes van Heleen van Royen
'Selfies' en de poes van Heleen van Royen © Twitter
DEN HAAG - De tentoonstelling rondom de selfies van Heleen van Royen in het Letterkundig museum doet het goed. Sinds de tentoonstelling op 16 mei werd geopend, zijn er al ruim duizend mensen naar komen kijken. Dat meldt het museum desgevraagd aan Omroep West.
'Dat is een heel goed resultaat', zegt persvoorlichter Maaike Kramer van het museum. 'Zeker omdat het de eerste dagen van de tentoonstelling erg mooi weer was.'

Reacties

Bij het gerespecteerde Haagse museum denken de meeste mensen vooral aan cultureel verantwoorde literatuur of poëzie. Namen van gerenommeerde grootheden als Mulisch, Hermans en Reve ('De grote drie') doemen dan al gauw op. Niet bepaald een plek waar je foto's zou verwachten van de bebloede tampon van Heleen van Royen of een foto van de schrijfster met sperma in het haar.
'Toch is het écht literair interessant', zegt persvoorlichter Kramer uiterst serieus. Veel mensen reageren geschrokken op de expositie, die tot 6 september te zien is. 'Zeker op social media zijn er veel negatieve reacties gekomen', aldus Kramer. 'Maar dan gaat het om mensen die nog niet zijn komen kijken. Als ze dat doen, snappen de meesten het toch echt wel.'

Niet mee geconfronteerd

Volgens de voorlichtster geeft de tentoonstelling van de ruim 200 fotografische zelfportretten een goed beeld van de schrijfster. Van Royen vertelt een verhaal, dit keer niet in tekst maar met foto's. 'En het is wel echt interessant hoor, letterkundig gezien.' Met de preutsere museumbezoeker is ook rekening gehouden. De tentoonstelling bevindt zich in een aparte ruimte, en wie niet met het verhaal van Van Royen geconfronteerd wil worden, kan deze zaal overslaan.
Voor liefhebbers van het 'deftiger' literaire werk is er trouwens ook genoeg te zien. Er is nu tentoonstelling over de roman 'Het stenen bruidsbed' van Harry Mulisch en er is een expositie ingericht over het leven en werk van schrijver Willem Jan Otten, die vorige week de prestigieuze P.C. Hooft-prijs won.

Depressie

Misschien is Van Royen minder hoogdravend, haar boeken verkopen wel goed. Van 'De gelukkige huisvrouw' gingen honderdduizenden exemplaren over de toonbank. Volgens Maaike Kramer is dat succes wel te verklaren: 'Veel vrouwen hebben ook echt wat gehad aan het boek'. In het semi-autobiografische boek krijgt hoofdpersoon Lea Meyer na een moeilijke bevalling een kind, om daarna in een post-natale depressie te belanden. 'Veel vrouwen herkennen zich daar in', zegt Kramer.

Tamponfoto

Tegenwoordig lijkt Heleen van Royen vooral te scoren met 'selfies', in plaats van literatuur. Met de foto van de bebloede tampon die Van Rooyen uit haar vagina haalt als voorlopig 'hoogtepunt'. Die roept volgens het Letterkundig Museum veel reacties op. 'Deze foto heeft in de media buitensporig veel aandacht gekregen, maar elke bezoeker ziet meteen dat de foto maar een klein deel is van het grote geheel', zegt voorlichter Kramer. 'Hij is niet speciaal uitgelicht ofzo.'
Kramer zegt van deze foto niet geschrokken te zijn, maar des te meer van reacties op een ander gedeelte van de tentoonstelling. 'Er hangt ook een redelijk nette foto van Heleen, waarop ze in bikini te zien is'. Bij die foto zijn echter ook alle reacties die daarop via social media kwamen afgebeeld. 'Reacties van mensen die hun afschuw afspreken over zo'n foto, maar dan wel afsluiten met keiharde schuttingtaal', zegt Kramer. 'Dat vind ik dan juist weer de teloorgang van de beschaving.'