Delft schudt op grondvesten: Tekort spoortunnel niet 30 miljoen euro maar tussen 50 en 80 miljoen euro

Spoortunnel Delft
Spoortunnel Delft
DELFT - Delft schudt op zijn grondvesten nu de gemeente donderdagmiddag heeft bekendgemaakt dat het project spoortunnel nog meer geld kost dan al gedacht. Het verwachte tekort is niet 30 miljoen maar tussen de 50 en 80 miljoen euro. Dat maakte wethouder Aletta Hekker (D66, financiën) bekend.
Delft moet als gevolg keihard saneren. Dat gebeurt onder meer door te bezuinigen op het ambtelijk apparaat. Ook de burger moet bijdragen: de ozb gaat 5 procent omhoog. Ook stijgen de andere tarieven stevig. Met als gevolg dat ieder huishouden 43 euro per jaar meer kwijt is.
Toch krijgt het college de begroting niet rond. Daarom komt Delft onder verscherpt toezicht van de provincie.

Problemen

De bouw van de spoortunnel zorgde voor veel financiële problemen voor de gemeente Delft. Bij de aanleg van de tunnel raakte de gemeente diep in de rode cijfers. Eerder werd bekend dat de ontwikkelingen van de Spoorzone de gemeente zeker 30 miljoen extra gaat kosten, aldus een rapport van het Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft. Het gaat financieel zo slecht met Delft dat de provincie en het Rijk moeten bijspringen.
De spoortunnel in Delft is na lang verbouwen bijna af. De eerste testrit, met genodigden, rijdt zaterdag 1 november voor het eerst door de tunnel. De eerste reizigers moeten in het voorjaar van 2015 met de trein door de tunnel kunnen.

Nieuwe bezuinigingen

Om de begroting op orde te krijgen, moet Delft opnieuw fors snijden in de uitgaven. Het college stelt een pakket aan maatregelen voor, om te bezuinigen én extra inkomsten binnen te halen. Deze moeten in de periode tot en met 2018 structureel 12 miljoen euro opleveren. Het college heeft gezocht naar maatregelen die het leefklimaat en de voorzieningen in de stad niet onredelijk treffen.
Delft zoekt de bezuiniging in de eerste plaats in de gemeentelijke bedrijfsvoering. Het gaat om bijna 8 miljoen euro structureel in 2018, waarvan ruim 5 miljoen euro op de organisatie.

Meer inkomsten

Verder stelt het college voor circa 2 miljoen euro te besparen op 'beleid'. Dit bedrag gaat ten koste van onder meer het vrijetijdsaanbod van de VAK en de bibliotheek (600.000 euro). Op sportvoorzieningen wil het college komen tot een extra bezuiniging van 200.000 euro in de periode tot 2019.
Het college stelt voor de bezuinigingen deels op te vangen door daarnaast tarieven te verhogen naar het ‘redelijk peil’ dat toezichthouders als voorwaarde stellen. De gemiddelde woonlasten – de lasten voor onroerendezaakbelasting, rioolheffing en afvalheffing – gaan met 5,7 procent omhoog. Dat is gemiddeld 43 euro per huishouden per jaar. Daarnaast wordt ook het parkeren voor bezoekers duurder.

Grens bereikt

Het college stelt dat met de nieuwe maatregelen de grens van het maatschappelijk aanvaardbare is bereikt. Delft kan de financiële problemen niet alleen oplossen. De gemeente is daarom in gesprek met onder meer de provincie Zuid-Holland – financieel toezichthouder voor gemeenten – en het Rijk over mogelijke oplossingen die de begroting kunnen ontlasten.
Inzet van Delft is om de afspraken aan te passen die eerder zijn gemaakt over de Delftse bijdrage aan de spoortunnel. Ook zoekt het college naar extra (Rijks)bijdragen, zoals uit het gemeentefonds, die recht doen aan de positie van Delft als centrumgemeente.