Geharrewar over cijfers HTM: Zitten er nou wel of niet minder mensen in de tram?

Een tram van RandstadRail op lijn 3 naar Loosduinen (Archief
Een tram van RandstadRail op lijn 3 naar Loosduinen (Archief © Omroep West
DEN HAAG - In tien jaar tijd zou het aantal tramreizigers per dag teruggelopen zijn van 285.000 naar 254.000, rekende de Haagse Stadspartij uit. Maar valt die vergelijking eigenlijk wel te maken? Vijf vragen en antwoorden over de reizigersaantallen van HTM.
Kloppen die aantallen?

De Haagse Stadspartij heeft
. De gegevens kloppen dus wel, maar volgens het vervoersbedrijf 'worden er appels met peren vergeleken'.

Waarom kan die vergelijking niet worden gemaakt?

Vroeger werd er anders gemeten dan nu. 'Toen had je steekproeven om de reizigersaantallen in kaart te brengen en nu heb je de ov-chipkaart', zegt een HTM-woordvoerder. De steekproeven werden gedaan door handtellingen en teltredes, zoals infrarood-sensoren op een bepaalde trede in de tram - maar die teltredes zaten lang niet op alle trams. Vandaar dat deze gegevens 'niet betrouwbaar' zijn, legt de HTM uit. Maar de cijfers van de ov-chipkaart zijn juist 'zuiver'. De kern is volgens de HTM: die oude cijfers kun je niet een-op-een vergelijken met de gegevens van de ov-chipkaart.

Hoe zit het dan wel?

Dat is de HTM nu aan het uitzoeken. Alle cijfers worden op een rijtje gezet. De exacte cijfers over 2013 en 2014 zijn wel bekend: toen vervoerden de trams respectievelijk 243.000 en 254.000 reizigers. De gegevens over 2015 zijn nog niet gepubliceerd, 'maar ook daar zien we een stijging', zegt de HTM. 'Het is dus een fabeltje dat het aantal tramreizigers in de laatste jaren zou teruglopen.'

Waarom zijn cijfers van zoveel jaren geleden nu ineens onderwerp van discussie?

De daling van het aantal trampassagiers kan van invloed zijn op de keuze voor een nieuwe serie brede trams. Voor de zomer wordt er besloten of er op tramlijn 1, 6, 12 en een deel van de route van 17 brede trams gaan rijden. Bij die besluitvorming speelt het aantal reizigers een belangrijke rol.

Is de Haagse Stadspartij nu een andere mening toegedaan door de uitleg van HTM?

'Het maakt niet uit of de tellingen of metingen toen anders waren', zegt gemeenteraadslid Gerwin van Vulpen (Haagse Stadspartij). 'De conclusie is dat de veertig procent groei van het aantal tramreizigers in 2020 niet wordt gehaald. Daarnaast moet de discussie gaan over hoe we het openbaar vervoer aantrekkelijker maken.'