Milieudefensie: Hoefkade in Den Haag een van de vieste straten van Nederland

Uitlaatpijp
Uitlaatpijp
DEN HAAG - Een kleine milieuzone voor vuile vrachtwagens, relatief goedkoop parkeren en steeds meer parkeerplekken in plaats van minder: het leidt er volgens Milieudefensie dat Den Haag een van de meest vuile steden is. ‘De auto staat nog steeds op één in de hofstad,’ constateert de actiegroep in een woensdag gepresenteerd rapport. De Hoefkade is zelfs een van de vuilste straten van Nederland.
Het rapport is gebaseerd op eigen metingen in 2015 en op metingen van omwonenden van drukke wegen. Een jaar werd op bijna zestig plekken de hoeveelheid stikstofdioxide (NO2) bijgehouden. Op zeker elf daarvan werd de norm overschreden. Het wettelijk toegestane jaargemiddelde is 40 microgram per kubieke meter. Vooral op drukke binnenstedelijke wegen met veel autoverkeer wordt die vaak overschreden, zodat Nederland niet aan de Europese normen zou voldoen.
De hoogste concentraties werden gemeten langs de Stadhouderskade in Amsterdam en de Hoefkade in Den Haag: op deze plekken werd een jaargemiddelde concentratie NO2 van 46 microgram per kubieke meter gemeten. ‘Jaarlijks overlijden duizenden mensen door ongezonde lucht,’ aldus Milieudefensie. ‘Gemeente en het Rijk moeten nu echt drastische maatregelen nemen.’ De organisatie pleit voor schonere auto's, minder hard rijden en meer gebruik van fiets en ov.

Javastraat scoorde vorig jaar heel 'hoog'

De Javastraat in Den Haag bleek tijdens de vorige meetcampagne van Milieudefensie uit 2012-2014 de meest vervuilde straat van het land. Ook nu wordt daar een concentratie fors boven de Europese grenswaarde gemeten: 45 microgram. Volgens Milieudefensie is een vergelijking met vorige jaren moeilijk, omdat de straat nu afgesloten is geweest.
De hoge concentraties op de Javastraat, Hoefkade maar ook bijvoorbeeld bijvoorbeeld de Vaillantlaan zijn volgens de organisatie mede het gevolg van de negatieve neveneffecten van het verkeerscirculatieplan (VCP) dat in 2009 in Den Haag werd ingevoerd. De luchtkwaliteit rondom de Veerkades is daardoor verbeterd, maar in de gebieden daarbuiten juist verslechterd. ‘Den Haag voert onvoldoende beleid om de stad autoluwer te maken of om bijvoorbeeld de meest vervuilende voertuigen uit de stad te weren,’ aldus Milieudefensie.

'Actie nodig van gemeentebestuur'

Voor de Haagse Stadspartij is het onderzoek aanleiding om te pleiten voor snelle actie door het gemeentebestuur. Volgens raadslid Gerwin van Vulpen wordt het hoog tijd om een goed alternatief te vinden verkeer dat nu dwars door de stad moet rijden. ‘Dit vraagt om een nieuwe visie,’ zegt hij.
In een actieplan dat de gemeente Den Haag vorig jaar heeft opgesteld, staat dat de stad wel aan alle normen voldoet. Toch stelt wethouder Tom de Bruijn (D66, verkeer) daarin ook dat grotere ambities heeft. ‘Ik wil nog meer meters maken; de lucht moet nòg schoner worden.’ Daarom zet de gemeente onder meer in op een nieuwe sloopregeling voor vieze auto’s, het stimuleren elektrisch vervoer en het gebruik van schonere voertuigen bij de distributie van goederen.