Strengere controle op foutparkerende truckers

REGIO - Omdat het parkeerterrein helemaal vol is, parkeert een Roemeense vrachtwagenchauffeur naast de daarvoor bestemde vakken. Drie andere vrachtwagens staan dwars geparkeerd over meerdere vakken die bedoeld zijn voor personenauto’s. En een andere Roemeense trucker frituurt zijn avondeten op de stoep naast zijn vrachtwagen.
Op de parkeerplaatsen Ruyven en Vrijenban aan de A13 - tussen de afslag Delft-Zuid en Berkel en Rodenrijs - gebeurt deze avond precies waar Rijkswaterstaat en 11 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag een eind aan willen maken.
Volgens deze overheidsorganisaties zorgen vrachtwagenchauffeurs al jaren voor veel overlast. Ze veroorzaken zwerfaval, ‘milieudelicten’, geluidsoverlast en ‘onveilige situaties’ voor andere chauffeurs. Truckers verblijven soms dagenlang op parkeerplaatsen zonder voldoende (sanitaire) voorzieningen.

Bewaakte parkeerterreinen

De problematiek speelt met name in de omgeving van Rotterdam, maar ook bij een aantal parkeerplaatsen in onze regio: naast Ruyven en Vrijenban in Delft gaat het om parkeerplaats Maatveld aan de A20 bij Nieuwerkerk aan den IJssel (gemeente Zuidplas) en De Vink aan de andere kant van de weg. Ook een aantal parkeerterreinen in het Westland kampt met overlast.
Sinds 19 april worden truckers die zich niet aan de regels houden gewaarschuwd dat ze naar andere parkeerplaatsen moeten verkassen. Dat kunnen gratis plekken zijn maar ook betaalde, bewaakte parkeerterreinen. Daar mogen truckers voor 10 euro per dag staan en gebruik maken van faciliteiten zoals sanitaire voorzieningen, wifi en een wasmachine.

Informatiefolders

Voor de chauffeurs zijn er informatiefolders, waarop in 8 talen - onder meer Pools en Roemeens - alternatieve truckparkings langs de (snel)wegen en truckparkings in de bebouwde kom vermeld staan. Vanaf woensdag 1 juni worden de controles strenger en lopen illegaal parkerende truckers het risico op een boete van 90 euro.
Gemeentelijke buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) van de verschillende gemeenten zijn verantwoordelijk voor de handhaving. Het initiatief van Rijkswaterstaat en de gemeenten volgt op de Rotterdamse aanpak, waarbij gemeentelijke ‘stadswachten’ controles uitvoeren in het havengebied.

Gevaarlijke situaties

De vrachtwagenchauffeurs op de parkeerplaatsen langs de A13 zijn niet onverdeeld enthousiast over de strengere handhaving. Ze zien regelmatig vrachtwagens langs opritten en op vluchtstroken geparkeerd staan. ‘Dat is natuurlijk levensgevaarlijk en het is goed dat daar tegen opgetreden wordt’, zegt een trucker uit het zuiden van het land. Een andere vrachtwagenchauffeur ervaart veel overlast van buitenlandse collega’s. ‘Ze barbecueën naast hun wagen en doen overal hun behoefte. Vijftig cent voor de wc vinden ze te veel.’
Maar de truckers zien ook praktische bezwaren. De moderne tachografen houden zeer nauwkeurig bij of chauffeurs niet te lang doorrijden. ‘Gaat Rijkswaterstaat dan mijn boete betalen als ik te veel heb gereden’, vraagt een van de truckers zich af. ‘Zo niet, dan kan ik beter 90 euro betalen, want de boete voor te lang doorrijden is veel hoger.’

Boetes

Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt dat de handhavers niet te streng moeten optreden - zeker niet tijdens de eerste maanden. ‘Het zijn voornamelijk buitenlandse truckers die de fout in gaan', weet een woordvoerder van TLN. 'Zij kennen lang niet alle regels en daarom moet je hen niet meteen beboeten.’ Ook na 1 juni zullen de handhavers truckers vooral op alternatieven wijzen, zegt Ard Kamsteeg van Rijkswaterstaat. ‘Pas als ze weigeren daar gehoor aan te geven, krijgen ze een boete.’
Maar juist aan die alternatieven schort het volgens TLN. ‘Er worden wel steeds meer bewaakte parkeerplaatsen geopend, maar er zijn er nog lang niet genoeg’, zegt de woordvoerder. De brancheorganisatie vindt bovendien dat gratis parkeren langs de snelweg, ‘ook voor het maken van de nachtrust’, mogelijk moet blijven.

Waardevolle goederen

Meerdere chauffeurs zeggen niet een tientje te willen betalen voor een nacht parkeren. En dat zijn niet alleen buitenlandse truckers. Een vrachtwagenchauffeur uit Limburg: ‘Ik rijd vlees rond, dus ik hoef geen bewaking. Dat is alleen nodig als je waardevolle goederen vervoert.’