Knooppunt Gouwe gevaarlijkste stukje snelweg in de regio

REGIO - Het knooppunt Gouwe in de A12 was vorig jaar het gevaarlijkste stuk snelweg in onze regio. Op de vijf kilometer tussen de hectometerpalen 25,0 en 29,9 gebeurden in 2015 91 ongelukken. In 2010 waren dat er nog 80. Op alle snelwegen in de regio gebeurden vorig jaar bijna 1.100 ongevallen.
Dat blijkt uit cijfers die Omroep West heeft opgevraagd bij de Stichting Incident Management Nederland (SIMN), een samenwerkingsverband tussen verzekeraars en bergingsbedrijven.
Op nummer twee van gevaarlijkste wegdelen in 2015 staat met 76 ongelukken de A4 van Amsterdam richting Den Haag tussen de oprit Leiderdorp en het viaduct van de N206 (het deel waar de tunnelbak bij Zoeterwoude in ligt). Nummer drie met 67 botsingen is de A4 richting Amsterdam, tussen de oprit Plaspoelpolder en de afrit Leidschendam.

A4

De grootste stijging was ook op de A4 richting Den Haag - bij Leidschendam. Tussen hectometerpalen 40,0 en 44,9 gebeurden in 2010 nog 16 ongelukken, vorig jaar waren dat er 42. De A44 heeft SIMN niet onderzocht, omdat daar weinig gebeurt', aldus secretaris Ivo Wildenberg.  
Volgens Wildenberg is de A4 bij Leiden richting Amsterdam een stuk veiliger' geworden, maar richting Den Haag juist veel gevaarlijker'. 'Als regelmatige gebruiker van deze weg durf ik de stelling wel aan dat dit wegvak niet handig ontworpen is: de afslag naar de parallelbaan ligt verscholen in de tunnel en meteen daarna hebben beide banen een versmalling.' Op het wegvak staan sowieso elke dag lange files, dus ook als er geen ongeluk is gebeurd.

Bergers

Bij de SIMN zijn alle alarmcentrales en bergers van de Nederlandse hoofdwegen aangesloten. De stichting krijgt naar eigen zeggen 95 procent van alle meldingen van ongelukken op de Nederlandse wegen binnen. Ongevallen met alleen vrachtwagens worden niet bij de stichting gemeld, zegt Wildenberg. Maar in de meeste gevallen zijn daar ook personenauto's bij betrokken en dan krijgen wij de meldingen ook.'
De schade van de gemelde ongevallen varieert van licht tot zeer zwaar, maar SIMN houdt de ernst van de ongelukken en slachtoffers niet bij. Meldingen met meerdere voertuigen telt de stichting als één ongeval.

Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat herkent de drie gevaarlijke stukken weg wel, en werkt ook aan oplossingen. Bij het knooppunt Gouwe zijn we met de provincie samen een parallelstructuur aan het aanleggen,' vertelt Raymund Valkhof, districtshoofd van Rijkswaterstaat. Daardoor hoeft het verkeer vanuit Gouda naar Den Haag niet meer te weven'. Als we het aantal weefbewegingen verminderen wordt het ook weer wat veiliger.' De nieuwe weg moet aan het eind van het jaar klaar zijn.
Op de A4 bij Zoeterwoude worden ook dit jaar nog maatregelen genomen. We gaan de borden en markeringen aanpassen en er komt een langere invoegstrook op de hoofdrijbaan,' aldus Valkhof, dat zal de files daar niet oplossen, maar het aantal incidenten verwachten we wel terug te dringen. Afhankelijk van wat daar uitkomt zal de minister moeten toetsen of daar andere maatregelen nodig zijn.'

Kleine aanpassingen

Voor het gedeelte van de A4 langs de knooppunten Ypenburg en Prins Clausplein zijn alleen kleine aanpassingen mogelijk. In 2014 zijn daar de rijbanen van Rotterdam en Rijswijk richting Den Haag al aangepast, de zogeheten Sijsling-variant, maar veel meer kan er niet meer gebeuren. Raymund Valkhof:  Wat we daar nog doen is bebording en belijning aanpassing.'
De Stichting Incident Management stelt elk jaar een ranglijst op met de gevaarlijkste wegdelen van Nederland. Uitgesplitst per kilometer is het knooppunt Gouwe nog duidelijker een probleemstukje: van de eerder genoemde 91 aanrijdingen per vijf kilometer gebeurde bijna de helft, 43, op de kilometer voor de afsplitsing van de A20 richting Rotterdam. Ook dit jaar was het er weer enkele keren goed raak. De gevaarlijkste kilometer van Nederland ligt in Brabant: in een scherpe bocht naar rechts in de A58 bij Roosendaal gebeurden 55 ongelukken.

'Ongevallenregistratie gebrekkig'

Volgens meerdere organisaties is de ongevallenregistratie op de Nederlandse wegen gebrekkig.' Er is te weinig informatie beschikbaar om conclusies te kunnen trekken', zegt een woordvoerder van de ANWB. 'Je zou verwachten dat een landelijke overheidsorganisatie alle ongevallen zou registreren, maar dat is niet zo.'
Tot eind 2012 hield de KLPD (Korps landelijke politiediensten) de ongelukken op de snelwegen bij, maar met de vorming van de nationale politie per 1 januari 2013 verdween de KLPD. En daarmee de landelijke registratie van ongevallen. Natuurlijk houdt de politie nog wel ongelukken bij, maar een volledig landelijk beeld is er niet meer.

Boeven vangen

Patrick Rugebregt van de Stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid (SWOV), zegt: 'Naar mate de letselschade afneemt, neemt ook de registratie door de politie af. Ze gaan liever boeven vangen.'