Verbazing en zorgen in Haagse gemeenteraad over afblazen HTM-deal met NS

© Omroep West
DEN HAAG - In de Haagse gemeenteraad wordt met grote verbazing gereageerd op het ontbinden van de afspraken tussen de gemeente Den Haag en de NS over de HTM. Partijen zijn bang dat grote investeringen in het openbaar vervoer die bij de deal werden afgesproken nu niet meer doorgaan.
De gemeente en de NS spraken destijds af dat er een fonds zou worden opgericht. Daarin zouden beide partijen vele tientallen miljoenen euros stoppen om het openbaar vervoer in Den Haag te verbeteren. Zo zou onder meer het doortrekken van lijn 11 naar het Norfolkterrein hiermee worden betaald. Verder zou de internationale zone beter worden ontsloten en zou er een zogeheten 'park and ride' komen in het Forepark. Ook zou bijvoorbeeld station Laan van NOI worden aangepakt van het geld.
De cijfers van 2013 leren dat het gaat om in totaal 75 miljoen aan investeringen.  D66-raadslid Rachid Guernaoui vreest dat het terugkopen van de aandelen HTM door de gemeente enorme gevolgen heeft. Ook heeft hij grote vraagtekens bij de legitimiteit. Afspraak was namelijk dat als de HTM dit jaar de concessie voor het railvervoer in de regio zou krijgen de NS een groot deel van dat bedrag zou betalen. Woensdag wordt definitief bekend gemaakt dat de HTM inderdaad het tramverkeer mag blijven verzorgen. Toch wordt de constructie ontbonden. Dat kan niet zomaar, aldus Guernaoui, die hierover opheldering van het college eist: 'Hierover is het laatste woord nog niet gesproken.'

Spoeddebat

De PVV wil een spoeddebat over de kwestie, zegt raadslid Elias van Hees. De gemeenteraad zou volgens Van Hees totaal geen informatie hebben ontvangen over het feit dat de HTM de concessie voor het railvervoer houdt. 'Dat is een zaak waarmee duizend miljoen euro is gemoeid de komende tien jaar. Ik ben benieuwd naar de consequenties. Over zo'n groot besluit moet de raad worden ingelicht', aldus Van Hees.
Van Hees heeft goede bronnen binnen de HTM en die hebben hem gemeld dat er de komende jaren ook flink moet worden bezuinigd. 'Dat terwijl wij van niets weten. We hebben geen briefje gekregen, geen vertrouwelijke briefing. Dat kan echt niet.'

Financieel aantrekkelijk

De gemeente stelt dat door het ontbinden van de afspraken de bestuursstructuur van HTM een stuk eenvoudiger wordt. Bovendien zou het juist voor Den Haag financieel aantrekkelijker zijn.
Wel komt er een nieuwe vorm van samenwerking, aldus een verklaring van wethouder Boudewijn Revis (VVD). Hierdoor blijven de partners gezamenlijk investeren in moderne, comfortabele en snelle openbaar vervoer-verbindingen in de stad en de regio.  Dat zou ertoe moeten leiden dat het openbaar vervoer een sprong maakt. De NS zou op basis van de nieuwe afspraken toch nog 15 miljoen euro te willen investeren in OV-projecten in de regio Den Haag.