Leidse gemeenteraad wil maatregelen om files A4 terug te dringen

© Archief
DEN HAAG - Na de Leiderdorpse gemeenteraad heeft nu ook de raad in Leiden aandacht gevraagd voor de filedruk op de A4 bij Leiden en Leiderdorp. In een brief aan minister Schultz van Haegen (VVD) van Infrastructuur verzoekt de gemeenteraad de minister met klem om tot een snelle oplossing te komen om de files op de A4 te verminderen.
Dat meldt
. De brief is verstuurd door de fracties van VVD, D66, PvdA, CDA, SP, ChristenUnie en Leefbaar Leiden. De raad wil samen met de minister en de Leiderdorpse raad in gesprek over mogelijke oplossingen.
Sinds 2014 is er een nieuwe situatie op de A4 bij Leiden en Leiderdorp: een hoofdrijbaan met twee rijstroken en een aparte parallelbaan naar Amsterdam. De weg gaat bij Leiden even van drie naar twee rijstroken en daarna komt het verkeer van de parallelbaan er weer bij. Deze 'flessenhals' veroorzaakt opstoppingen.

Meer files

Begin juni meldden de Verkeersinformatiedienst (VID) en de ANWB dat de filedruk door de nieuwe wegindeling sterk is toegenomen ten opzichte van de situatie met drie smalle rijstroken. Die werden een paar jaar geleden tijdelijk aangelegd om de files tegen te gaan.
Files op dit deel van de A4 zijn behalve voor reizigers tussen Den Haag en Amsterdam en vice versa ook vervelend voor de inwoners van Leiden. Ze staan niet alleen zelf stil op de A4, de files hebben ook negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit, de bereikbaarheid en de doorstroming in de stad, bijvoorbeeld op de N206.

600 miljoen euro

'Leiden en omliggende gemeenten hebben miljoenen euro's geïnvesteerd in de verbeteringen van de A4 om de leefbaarheid te bevorderen en de files op te lossen', schrijven de Leidse raadsleden. 'Nu zijn we 600 miljoen euro verder en de files zijn, sinds de eindinrichting met de verdiepte ligging is gerealiseerd, weer terug op het oude niveau. Sterker nog: tijdens de bouw waren er minder files en vertraging, ondanks de versmalde banen en het 80 km/h regime.'
Volgens de fracties is de enige oplossing het aanleggen van een extra rijbaan op de hoofdroute van de A4. De raad wil dat de minister direct aan een 'tracébesluit' gaat werken om de verbreding mogelijk te maken. Zelf ziet Schultz vooralsnog meer in een minder ingrijpende ingreep: nieuwe bewegwijzering. De Leidse raad is daar niet enthousiast over. Maar mocht dat toch werken, dan kan het tracébesluit volgens de partijen worden ingetrokken.