Milieuclubs: Effect Blankenburgtunnel achterhaald

Eerder werd al geprotesteerd tegen de komst van de Blankenburgtunnel
Eerder werd al geprotesteerd tegen de komst van de Blankenburgtunnel
MIDDEN-DELFLAND - Het effect van de Blankenburgtunnel op de filedruk is veel kleiner dan berekend. Dat blijkt uit nieuwe berekeningen die planbureaus PBL en CPB hebben uitgevoerd in opdracht van een aantal tegenstanders van de tunnel.
De nog aan te leggen Blankenburgtunnel loopt onder meer door Midden-Delfland en moet de fileproblemen bij de drukke Beneluxtunnel oplossen en ook het Rotterdamse havengebied beter bereikbaar maken.
De plannen voor de tunnel zijn gebaseerd op berekeningen uit 2006, maar die zijn achterhaald, zeggen Natuurmonumenten, Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland, Midden-Delfland Vereniging en diverse bewonersorganisaties.

20 procent minder verkeer

Uit de nieuwe berekeningen blijkt nu dat de verkeersdrukte in de Beneluxtunnel 20 procent lager uitvalt dan tien jaar geleden gedacht. Sterker nog, zeggen de planbureaus: In 2030 rijdt er zonder Blankenburgtunnel al minder verkeer door de Beneluxtunnel dan volgens de oude cijfers mét Blankenburgtunnel.
De milieuclubs en bewonersorganisaties willen dat minister Melanie Schultz afziet van de aanleg van de tunnel of op zijn minst nieuwe berekeningen laat uitvoeren.

Voordelen wegen niet op tegen nadelen

'De weg, kost 1,2 miljard euro en brengt een grote aantasting van natuur, milieu, landschap en recreatie in groene long Midden-Delfland met zich mee. Nu duidelijk is dat het fileprobleem dat de Blankenburgtunnel op moet lossen er nauwelijks toe doet, wegen de voordelen van de weg zeker niet op tegen de nadelen', laten de tegenstanders van de tunnel weten.
Dit jaar is de aanbesteding van de Blankenburgtunnel gestart. De gunning wordt eind 2017 bekendgemaakt. Uiterlijk december 2024 moeten de eerste auto's door de tunnel rijden.