Aanleg Victory Boogie Woogietunnel voor Rotterdamsebaan begonnen

DEN HAAG - In de Vlietbuurt in Den Haag is dinsdagmiddag de aanleg van de Victory Boogie Woogietunnel begonnen. De tunnel komt onder Voorburg te liggen en maakt deel uit van de Rotterdamsebaan. Deze nieuwe verbindingsweg tussen knooppunt Ypenburg en de Binckhorstlaan moet Den Haag beter bereikbaar en de Utrechtsebaan minder druk maken. Op 1 juli 2020 moeten de eerste auto’s door de tunnel rijden.
'De Rotterdamsebaan is het grootste infrastructurele project van Den Haag', zegt de Haagse wethouder Boudewijn Revis, die de eerste paal de grond in sloeg.
'Als je als stad aantrekkelijk wilt zijn, dan moet je ook bereikbaar blijven. Met de Rotterdamsebaan kan Den Haag de groei van het autoverkeer opvangen, doordat het verkeer van en naar de snelwegen zich beter kan verdelen. Hierdoor staan we straks minder in de file op de Utrechtsebaan.'

Startschacht

Om de 1,6 kilometer lange tunnel te graven, is een zogeheten startschacht nodig van waaruit de boor de tunnel gaat graven. Dinsdagmiddag werd de eerste paal geslagen voor die startschacht, die eind 2017 af moet zijn. Op dat moment kan de boor – 80 meter lang en 11,5 meter hoog – worden opgebouwd. In een jaar tijd worden er dan twee tunnelbuizen geboord, die samen de Victory Boogie Woogietunnel vormen.

Ontwikkeling Binckhorst

De Rotterdamsebaan is niet alleen van belang voor de ontsluiting van Den Haag in de toekomst, 'het heeft ook een aanjaagfunctie voor de totale gebiedsontwikkeling van de Binckhorst', aldus de wethouder. De tunnel komt onder Voorburg te liggen en verbindt knooppunt Ypenburg met de Binckhorstlaan.
Ook op andere plekken in het gebied wordt dit jaar begonnen met de bouw. Zo wordt gestart met de reconstructie van de Laan van Hoornwijck en de aanleg van een nieuwe verbinding in het knooppunt Ypenburg. In de Binckhorst wordt ook een groot werkterrein ingericht, waar de komende periode de ontvangstschacht voor de tunnelboormachine wordt gemaakt.