HTM mag bussen blijven rijden in Den Haag

DEN HAAG - De HTM mag zeer waarschijnlijk ook in de toekomst het busvervoer in de stad Den Haag blijven verzorgen. Maar dan moet het bedrijf wel aan een paar strenge eisen gaan voldoen. Zo moet de kwaliteit omhoog en mogen de bussen geen schadelijke stoffen meer uitstoten.

Dat heeft de Metropoolregio Rotterdam Den Haag woensdag bekendgemaakt. De regio - die gaat over het openbaar vervoer - moest beslissen over de vraag of het busvervoer zou worden aanbesteed of dat het onderhands zou worden gegund aan de bedrijven die het nu ook al verzorgen.

Voor de twee grote steden in het gebied is gekozen voor behoud van de huidige vervoerders. HTM is eerste keuze in Den Haag; RET in Rotterdam. Maar wie het streekbusvervoer in Haaglanden, Voorne-Putten en Rozenburg gaat verzorgen, is nog niet bekend. De concessie gaat wel via een openbare aanbesteding.

'Historische band'

Reden voor een zogeheten 'inbesteding' in Den Haag en Rotterdam is de geschiedenis. ‘Vanuit de historische band tussen stad en vervoerbedrijf, biedt de Metropoolregio HTM en RET de kans om te bewijzen dat een inbesteding het beste resultaat oplevert voor de reizigers,’ aldus de Metropoolregio.

Maar de regio wil dus nog wel eerst stevig onderhandelen. Zo moet de prijs-kwaliteitverhouding ten opzichte van de huidige busconcessies verbeteren en moeten er ‘ambitieuze afspraken’ komen over de wijze waarop de HTM ervoor gaat zorgen dat de bussen geen vervuilende stoffen meer uitstoten.

Voor 30 juni afspraken maken

Afspraken daarover moeten uiterlijk op 30 juni volgend jaar zijn gemaakt. De regio: ‘Blijkt het niet mogelijk om op tijd de gewenste afspraken te maken, dan zullen de stadsbusconcessies alsnog worden aanbesteed.’

De HTM en RET mogen volgens de oude afspraken het busvervoer in de steden verzorgen tot december 2019. Eerder dit jaar werd bekend dat de HTM ook de komende tien jaar het tramvervoer in de stad mag blijven verzorgen.

'Realistische afspraken maken'

In de politiek wordt overwegend positief gereageerd. 'Positief dat het college de stadsbus in Haagse handen wil houden en wil gunnen aan HTM. Wel moet het ervoor waken dat er realistische afspraken worden gemaakt, zodat het geen wurgcontract wordt waardoor het vervoersaanbod in Den Haag verschraalt. En de emissiedoelstelling moet wat ons betreft uit het pakket van eisen worden gehaald, dit wordt veel te duur en gaat ten koste van andere belangrijke zaken zoals rijfrequenties en veiligheid,' zegt bijvoorbeeld raadslid Elias van Hees van de PVV.

GroenLinks in Den Haag is positiever. 'Goed voor de stad, reizigers en werknemers,' stelt fractievoorzitter Arjen Kapteijns.

LEES OOK: Knop voor blinden bij bus- en tramhalte lijkt fiasco: Onvindbaar en onbekend
Meer over dit onderwerp:
HTM BUS CONCESSIE METROPOOLREGIO
Deel dit artikel:

Reageren