Den Haag wil binnen tien jaar mooiste binnenstad van Europa hebben

DEN HAAG - Een grote slagader in het centrum van Den Haag, gaat de komende jaren flink op de schop. Vier kruisingen op de route Spui, Hofweg en Kneuterdijk moeten veel aantrekkelijker worden en zo een veel minder grote barrière vormen tussen de diverse delen van de Binnenstad. Doel: Den Haag moet in 2025 de mooiste binnenstad van Europa hebben.
Voor het aanpakken van deze zogenaamde ‘hartlijn’ is zes miljoen euro beschikbaar. De bedoeling is dat begin 2017 de  eerste ontwerpen klaar zijn, zodat precies over een jaar kan worden begonnen met de operatie.
Het verbeteren de kruisingen Kalvermarkt/Grote Marktstraat, Binnenhof/Buitenhof, Plaats/Lange Vijverberg en Kneuterdijk/Lange Voorhout is onderdeel van een grotere plan om de Haagse binnenstad nog aantrekkelijker te maken, aldus wethouder Boudewijn Revis (VVD) woensdagmiddag bij de presentatie van zijn voorstellen.

Den Haag had eerder al beste binnenstad

Zijn doel: Den Haag nog aantrekkelijker maken als plek om naartoe te gaan voor een stedentrip en zo de concurrenten als Kopenhagen, Geneve of Antwerpen nog verder achter zich te laten.
Den Haag zette beging jaren negentig al in op het mooier maken van de binnenstad: ‘De kern gezond’,  heette dat plan waarbij het centrum straat voor straat helemaal opnieuw werd ingericht, met bijvoorbeeld mooiere stenen en chique lampen. Dat leidde onder meer tot de titelt ‘Beste Binnenstad 2013 - 2015’.

'De kern bijzonder'

Woensdag maakte Revis duidelijk dat het nóg beter kan. ‘De Kern Bijzonder’ heet zijn nieuwe plan. Doel daarvan is om van de route Spui tot Kneuterdijk ‘een logische en aantrekkelijke verbindingsroute tussen het Spuikwartier, de winkelkern, het Hofkwartier en het Museumkwartier te maken voor bezoekers van binnen en buiten de stad,’ zoals het officieel heet.
Het idee is dat de binnenstad door de route nog een beetje in tweeën wordt gedeeld. En dat de verschillende gebieden niet goed met elkaar zijn verbonden.

Meer groen en langzaam verkeer
Door een nieuwe inrichting kan dat veranderen. De officiële tekeningen moeten nog worden gemaakt. Maar Revis denkt dat er meer ruimte komt voor groen en langzaam verkeer. De auto wordt op de plekken waar hij nog mag komen een gast.
De zes miljoen euro die nu beschikbaar is, is voldoende voor het aanpakken van de eerste vier kruisingen. Revis hoopt dat een volgend stadsbestuur structureel geld wil uittrekken voor het verbeteren van het centrum. En maakt daarbij ook direct zijn eigen ambities duidelijk: hij wil ook weer onderdeel zijn van een college dat die plannen uitvoert.