Rampoefening in Haagse wijk Wateringse Veld 'voor verbetering vatbaar'

Hulpdiensten in Wateringse Veld
Hulpdiensten in Wateringse Veld © Archief
DEN HAAG - De hulpdiensten zijn tevreden over het verloop van de rampoefening in Wateringse Veld in april, maar 'er is een hoop voor verbetering vatbaar'. Dat zegt projectleider Andre de Rond van de Veiligheidsregio Haaglanden.
Op 20 april kwam de Haagse wijk zogenaamd onder water te staan door een zware storm. De Veiligheidsdiensten wilden testen hoe je tijdens zo'n grote ramp de hulp van burgers kunt inzetten en hoe je met hen kunt communiceren. Zo'n 50 vrijwilligers uit de wijk deden mee. Ze kregen via verschillende apps op hun telefoon opdrachten van de hulpdiensten.
De vrijwilligers mochten achteraf vertellen wat ze van de communicatie met de hulpdiensten vonden. 'Ze zeiden bijvoorbeeld dat een van de apps veel stroom gebruikte, waardoor hun telefoon snel leeg was en moest worden opgeladen. Dat technische probleem gaan we aanpakken,' zegt projectleider Andre de Rond. 'Verder vonden de vrijwilligers het jammer dat de apps alleen bruikbaar waren op Android telefoons.'

Extra capaciteit

Uit de evaluatie blijkt ook dat de hulpdiensten moeten wennen aan deze manier van werken. 'Communiceren met de burgers vraagt extra capaciteit van de hulpdiensten om de informatie te verwerken maar ook om de gegevens te analyseren,' zegt De Rond.
De bedrijven die de experimentele apps hebben gemaakt, gaan met de ontvangen feedback aan de slag. 'Er moet het één en ander worden aangepast en dan gaan we het gewoon nog eens proberen,' zegt De Rond. 'Als het echt goed werkt, schaffen we het systeem aan.' Binnen drie jaar wil de Veiligheidsregio Haaglanden verschillende apps inzetten om de veiligheid te verbeteren.