Niet goed, geld terug! Of niet?

Joyce Donat van de Consumentenbond op de bank bij Debby en Rene
Joyce Donat van de Consumentenbond op de bank bij Debby en Rene
DEN HAAG - Heb jij dat ook wel eens? Je bestelt iets online, maar het past niet of niet werkt naar behoren? Dat is flink balen want nu moet je de spullen terugsturen! Maar wat nog vaker voorkomt is dat de consument te laat of niet wordt terugbetaald en de bezorgkosten ook niet krijgt! Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Joyce Donat van de Consumentenbond zat maandagochtend bij Debby op de bank om hierover te praten.
"Niet goed? Geld terug!", een bekende zin voor veel consumenten. Maar of webwinkels dit waarmaken is een ander verhaal. De Consumentenbond doet voor het vierde jaar op rij onderzoek naar webwinkels die met retourzendingen massaal de wet overtreden. Klanten krijgen hun bezorgkosten niet terug, worden te laat of zelfs helemaal niet terugbetaald. Wij als consumenten worden dus flink genept als het erop aankomt!
Er is een wet voor webwinkels die aangeeft dat zij bezorgkosten moeten terugbetalen in het geval van een retourzending. Wanneer je als consument iets online koopt, zie je het artikel alleen op een beeldscherm. In het echt kan het artikel dan enorm tegenvallen. En daarom hebben wij recht op het terugbetaald krijgen van kosten. Wil je meer lezen over deze wet? Klik dan even op dit linkje!
Hoe benader je het bedrijf als je dit probleem hebt?

Schriftelijk kenbaar maken

Vertel het desbetreffende bedrijf dat je recht hebt op het geld en dit op jouw rekening verwacht. Hier kun je de wet bij betrekken! Werkt dit niet? Ga dan door met onderstaande oplossing.
Check het keurmerk
Bijna iedere webwinkel heeft een keurmerk. Dit kan het merk: Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk zijn. Als de webwinkel dit heeft kun je het beste de keurmerken contacten en hulp vragen.

Geen keurmerk?
Dan kun je eigenlijk al fluiten naar je geld... Dit is natuurlijk erg jammer want je hebt er recht op. Helaas kun je dan verder niet zoveel meer doen!