Straatverkopers, wat doe je eraan?

Joyce Donat van de Consumentenbond op de bank bij Debby en Rene
Joyce Donat van de Consumentenbond op de bank bij Debby en Rene
DEN HAAG - Maandag zat Joyce Donat van de Consumentenbond weer bij ons op de bank om te praten over de vervelende staatverkopers. Je loopt er vaak omheen met een grote boog en vermijd het oogcontact. Hebben ze je toch weten aan te spreken, dan staan hieronder wat handige trucs om te voorkomen dat je onnodig een abonnement afsluit of een aankoop doet!
Straatverkopers zijn er goed in om consumenten over te halen, zij maken dan ook gebruik van de volgende verkooptrucjes:
1. Straatverkopers knopen meestal eerst een praatje aan, bijvoorbeeld over het weer. Het idee is dat je mentale weerstand daardoor afneemt.
2. Ook gebruiken ze een 'ja-fuik'. Als je op twee vragen 'ja' hebt gezegd, is de kans groot dat je de derde keer ook 'ja' gaat zeggen.
3. Een sympathiek persoon wijs je minder snel af, dus proberen verkopers een 'band' te creeren door bijvoorbeeld grapjes te maken.
4. Je zegt minder snel 'nee' op een aanbod als je eerst iets gratis hebt gekregen, zoals een krant.
5. Telemarketeers proberen vaak een afspraak voor je te maken met een adviseur die 'geheel vrijblijvend' meer over het product kan vertellen. Dit is een tussenstap om je uiteindelijk een aankoop te laten doen.
En tot slot nummer 6. Telefonische verkopers maken graag een afspraak om je terug te bellen, als je zegt dat je geen tijd hebt. Als de telemarketeer dan terugbelt, is het moeilijker hier niet op in te gaan.
Ook moeten straatverkopers zich houden aan bepaalde gedragsregels. Ze mogen passanten niet agressief benaderen en niet doorgaan als je aangeeft geen interesse te hebben. Doen ze dit toch, klaag dan bij de betreffende partij en anders bij de Reclame Code Commissie. Handig om te weten toch?
Sta je voortaan dus op straat en word je aangesproken door een verkoper? Dan weet je wat je moet doen om de volgende trucs te mijden.