Rabobank steekt anderhalf miljoen in sport, cultuur en welzijn regio Den Haag

Rabobank-vlaggen (Archieffoto Omroep West)
Rabobank-vlaggen (Archieffoto Omroep West)
DEN HAAG - De Rabobank regio Den Haag heeft vorig jaar bijna anderhalf miljoen euro in sport en cultuur in de Haagse regio gestoken, via fondsen en sponsoring. Dit blijkt uit het maatschappelijk jaarverslag dat dinsdag is gepresenteerd.
Via het Rabobank Stimuleringsfonds - waarmee kleinschalige initiatieven met een duurzaam, maatschappelijk, cultureel of sociaal-economisch karakter in de regio Den Haag worden gesteund - kregen onder meer DanceAble-cursus van
, ’50 Jaar podiumkunsten in Rijkswijk’, een film over de geschiedenis van Scheveningen, de stichting Duivenvoorde – voor de realisatie van een bezoekerspaviljoen - en de organisatie van de Zomerspektakelweek Benthuizen bedragen tot vijfduizend euro.
De stichting Noorzeevis uit Scheveningen (voor het versterken van het eten van vis), Jatiz - dat zich inzet voor de talentontwikkeling van probleemjongeren in de regio Haaglanden - en Culture Business Case - dat zich richt op het verduurzamen van het verdienmodel van culturele instellingen - kregen bijdragen tussen de 10.000 en 50.000 euro uit het innovatiefonds. Onder clubs en -verenigingen in de regio Den Haag is via de Rabobank ClubKasCampagne een bedrag van ruim 52.000 euro verdeeld.

Partnership

Het afgelopen jaar sponsorde de bank de Haagse regio met bijna een miljoen euro verschillende initiatieven op het gebied van sport en cultuur. ‘Sponsoring vanuit onze bank dient niet alleen zichtbaarheid voor ons op te leveren, maar ook maatschappelijke doelen te dienen’, legt directievoorzitter Jaap Wielaart van de Rabobank regio Den Haag uit. ‘Zo kan een vereniging bijvoorbeeld veel doen om de samenhang binnen een wijk te bevorderen waardoor sociaal isolement wordt tegengegaan.’
Als voorbeeld wijst hij op het partnership met Gemeentemuseum, waardoor basisscholen uit de regio museumlessen aangeboden krijgen inclusief vervoer van en naar het museum. ‘Zo komen ook kinderen die misschien niet zo snel naar het museum gaan toch in aanraking met kunst en cultuur.’ Ook de jeugdopleiding van voetbalclub ADO Den Haag en het Holland Dance Festival werden in 2016 gesponsord door de Rabobank.