Detailhandel dicht met feestdagen? 'Dan hebben we een heel groot probleem'

Annelize Haasbeek, eigenaar van de gelijknamige Alphense boekhandel
Annelize Haasbeek, eigenaar van de gelijknamige Alphense boekhandel © Omroep West
ALPHEN AAN DEN RIJN - 'De vraag is allang niet meer óf we moeten sluiten. De vraag is wannéér we moeten sluiten.' Met deze indringende woorden wil boekhandel Haasbeek duidelijk maken hoe groot de impact zou zijn, als niet-essentiële winkels wéér dicht moeten tijdens de feestdagen.
Door de oplopende coronabesmettingen dreigt voor detailhandelaren opnieuw een sluiting, zoals eind vorig jaar ook al het geval was. Het heeft Annelize Haasbeek, eigenaar van de gelijknamige boekhandel in het Alphense winkelcentrum Herenhof, ertoe genoopt een alarmerend bericht op Facebook te plaatsen. De tranen stonden daarbij in haar ogen, schrijft ze in de noodkreet, die na twee dagen al bijna tweehonderd keer is gedeeld.
Haar boodschap? 'Als we dicht moeten, hebben we een heel groot probleem', vertelt Haasbeek. 'We zijn aan het begin van dit jaar al drie maanden dicht geweest. En als we nu de laatste twee, drie weken weer dicht moeten, dan maken we een gigantisch verlies. Hoeveel omzet ons dat zou schelen? Ik denk wel zo'n 500 procent.'

Alleen postzegels verkopen

Ze roept klanten op om - 'nu het nog kan' - alvast cadeautjes te komen halen voor Sinterklaas en Kerstmis. Want een vooruitzicht zoals afgelopen jaar, toen haar winkel fysiek alleen postzegels mocht verkopen, stemt haar verdrietig. 'De laatste twee weken is de drukste periode van het jaar, maar ook de leukste. Klanten zijn vrolijk, je probeert de cadeautjes zo mooi mogelijk in te pakken en financieel haal je een groot gedeelte van je omzet binnen.'
Noodkreet van winkelier over dreigende sluiting: 'Lig er wakker van'
Anja Reijmerink, eigenaar van de vlakbij gevestigde kinderkledingwinkel Kids Only, ondersteunt de noodkreet van Haasbeek. Ook zij vreest het ergste voor de feestdagen. 'December is heel belangrijk, met cadeautjes voor de Sint en voor de Kerst', zegt ze. 'We zitten dan in de uitverkoop, waar altijd veel mensen op afkomen. En we hebben geen webshop, dus we willen heel graag open blijven.'

Snoepwinkel wél essentieel

Met een dreigende sluiting voor detailhandelaren, gaan haar gedachten terug naar een jaar geleden. Klanten konden toen bij haar alleen kleren bestellen via Facebook. 'Tasjes konden ze afhalen bij onze buurvrouw, want haar snoepwinkel is wél essentieel. Daar denken wij beduidend anders over. Ook babykleding en winterjassen zijn essentieel, vinden wij.'
Anja Reijmerink, eigenaar van kinderkledingwinkel Kids Only
Anja Reijmerink, eigenaar van kinderkledingwinkel Kids Only © Omroep West
Reijmerink volgt het voorbeeld van andere collega's door de uitverkoop te vervroegen. 'Straks blijven we wéér zitten met ons wintergoed', spreekt ze uit bezorgdheid. 'We hebben afgelopen zaterdag juist nog met rekken en tafels buiten gestaan, met de restanten van vorig seizoen. Omdat er eigenlijk ook geen braderieën zijn en je toch met je handel blijft zitten. Dus als dit nog een seizoen gebeurt, is dat heel vervelend.'

'Het móét door blijven gaan'

Haasbeek moet er niet aan denken dat het doek zou kunnen vallen voor de bijna 35 jaar oude boekhandel, die in 2014 werd getroffen door een fikse brand. 'Nou, je ligt er wel wakker van. Het is toch een beetje je kindje. En je wilt heel graag dat het goed blijft gaan. Ik heb ook tien medewerkers, dus het móét door blijven gaan. Het kan niet anders. En ik vind het veel te leuk om te doen.'
'Laten we alsjeblieft gewoon doorgaan zoals we het nu doen', luidt haar pleidooi aan het adres van de regering. 'Anderhalve meter afstand is goed te houden. Mondkapjes dragen vind ik niet ideaal, maar als dat moet om open te blijven: graag.' En mocht het kabinet besluiten om de detailhandel tóch open te laten? 'Dan redden we het zeker. Absoluut.'