Ocean Race zet koers naar Scheveningen: afzien op zee

Team JaJo op volle zee
Team JaJo op volle zee © Sailing Energy / The Ocean Race
DEN HAAG - Team JaJo zal op 11 juni een van de boten zijn die finisht op Scheveningen tijdens de Ocean Race. Vanuit het Deense Århus varen ze in drie dagen en nachten naar de Hollandse kust. Het ritme aan boord is volgens de crew simpel: eten, drinken, slapen en daarna pas zeilen.
De Scheveningse haven is door allerlei op- en afbouwprojecten een doolhof geworden. Alleen buurtbewoners die dagelijks hun hond uitlaten weten de weg te vinden tussen de bouwkranen, containers vol bouwafval en wegblokkeringen. Zelfs Google Maps heeft moeite met de plannen die tot uitvoer worden gebracht. De navigatie geeft wegen aan die nog niet bestaan.
Het is volgens wethouder Hilbert Bredemeijer een van de redenen dat de Ocean Race dit jaar de Haagse kust aandoet. Om te laten zien hoe Scheveningen de afgelopen 15 jaar is veranderd; van industrie naar woongebied.
De Ocean Race bestaat in 2023 uit twee verschillende klassen. Je hebt de volwaardige race waar men met een bemanning van vijf in zeven etappes de wereld rondzeilt. De sprintrace bestaat uit drie etappes en daaraan doen boten (waaronder JaJo) mee met jongere bemanningsleden Daarnaast bestaat het team uit zo'n acht tot tien zeevaarders. Beide zeilklassen hebben Den Haag als plek waar een etappe eindigt.
De boot van team JaJo ligt aangemeerd op een plek waar zand van vers gelegde straten overgaat in weggewaaide strandkorrels. Hier begint het voorproefje van de Ocean Race, het evenement dat over een maand de haven zal domineren. Anderhalf uur lang zal midden op zee een team van journalisten worden uitgelegd hoe het leven van zeilers, die dag en nacht op zee zijn, werkt. Een unicum op Scheveningen is dat wind een grote afwezige is deze ochtend. 'Helaas kan ik jullie niet nat laten worden', zegt schipper Jelmer van Beek met een knipoog. Lichte teleurstelling klinkt door in zijn stem.
Als eenmaal op de Noordzee aangekomen de zeilen worden gehesen, blijkt het vocht toch om zich heen te grijpen bij de aanwezigen. Terwijl met forse kracht de lieren worden rondgedraaid, is her en der wat zweet te zien. Het blijkt de enige zware inspanning van de dag te zijn. Het kleine beetje aanwezige wind trekt de journalisten en aanwezige bemanning over het water.
Team JaJo kijkt vooruit naar de Ocean Race
Het is een haast romantisch plaatje. Een varend zeilschip met op de achtergrond het Kurhaus, de vuurtoren en pier. Een haast utopisch aanzicht volgens Laura van Veen en Jorden van Rooijen. De twee maken van een dagdroom al snel een brute nachtmerrie. Het leven op een boot zonder land in zicht is verre van prettig. Al blijkt hoe langer ze aan het woord zijn, dat juist hun idyllische plaatje bestaat uit dagen met amper slaap, hoge golven die tegen de boot aan kletsen en met zijn elven leven op een paar vierkante meter. Het is het leven wat ze willen en waarvoor ze hebben gekozen. Heerlijk lijkt het Laura om weken te zeilen over oceanen zonder andere boten tegen te komen.
In die, voor de meeste mensen, varende hel op water zijn volgens Laura slapen, eten en drinken de drie geboden. 'Honderd procent', zegt de Delftse. 'Ik controleer ook altijd of iedereen wel genoeg drinkt en eet. Ook al wil je meteen gaan slapen na een dienst op het dek. Eerst eten, hoe moe je ook bent. Je moet je koppie erbij houden. Dat kan alleen als je goed eet en slaapt.'

Kapitein Iglo en Popeye

Slaap is een relatief begrip, blijkt als Jorden het relaas overneemt. 'We liggen hier onder het dek in een net. De ene keer lig je net tien minuten en dan moet je eruit omdat we van richting moeten veranderen. De andere keer kan je weer wat langer liggen, misschien wel een uurtje.'
Ondertussen mag het aanwezige journaille het roer overnemen van schipper Jelmer. Met de kabbelende golfjes tegen de boeg en het strand van Scheveningen op veilige afstand durft hij het wel aan. 'Zit er stuurbekrachtiging op?' is steevast de vraag als weer iemand anders de boot stuurt. 'Zo licht is het zelfs in een storm', is telkens zijn antwoord. De mythe dat je minstens een verweerde kapitein Iglo met spierballen als Popeye moet zijn, om het schip te sturen, is doorgeprikt.

Beter dan Google Maps

Na een rondleiding door de kajuit, met apparatuur waar de Nederlandse marine jaloers op is, wordt er weer koers gezet richting de wal. De bemanning heeft die middag een sponsorafspraak staan. Het is het leven van alledag voor ze naar Denemarken afreizen om te starten in de volgende etappe van de sprintrace. Nog een keer laat stuurman Jelmer zijn kunsten zien. Vanuit open zee weet hij de haven beter te vinden dan Google Maps vanaf de Houtrustweg.