Pinners die duizenden euro's van ouderen stelen duidelijk in beeld

REGIO - De politie is op zoek naar verschillende verdachten van oplichting. De mannen nemen geld op van de bankrekening van mensen die in de smoezen van zogenaamde bankmedewerkers zijn getrapt.
Dit is een zaak uit het opsporingsprogramma Team West van dinsdag 11 en dinsdag 18 april. Meer zaken zijn hier te vinden.
Een 84-jarige vrouw uit Roelofarendsveen is 1200 euro kwijt nadat ze is opgelicht. Ze werd gebeld door een zogenaamde bankmedewerker die vertelde over 'ongeregeldheden' in België, waarbij haar rekening gebruikt zou worden. Om alles te blokkeren moest ze een nieuwe pinpas aanvragen.
De oude pas werd thuis opgehaald en de man aan de deur noemde een code die het slachtoffer ook aan de telefoon had gehoord. Dit is een veelgebruikte truc om vertrouwen te wekken. Vervolgens is er geld opgenomen aan het Noordplein in Roelofarendsveen.
Een hoogbejaarde inwoonster van Ter Aar heeft urenlang een oplichter aan de telefoon gehad. Die maakt de 97-jarige vrouw wijs dat er een overboeking naar het buitenland was gedaan vanaf haar rekening. Omdat de vrouw nog overschrijvingskaarten gebruikt, schrikt ze daar enorm van. Want hoe komen de dieven dan aan die kaarten?
Gelukkig kunnen de fraudeafdeling van de bank en zelfs de politie haar geruststellen: de daders zouden zijn gepakt, maar ze moet voor de veiligheid wel haar pas inleveren en pincode vertellen. De man die de pas komt ophalen is gefilmd. Hij heeft in het bijzijn van de vrouw de pas doorgeknipt, omdat er dan zogenaamd niets meer mee kon gebeuren. Op beelden van de pintransactie is duidelijk te zien dat de delen daarna weer aan elkaar geplakt zijn. Er is 1200 euro van de rekening van de vrouw gestolen.
Dat oplichters verschillende manieren gebruiken om aan de gegevens van hun slachtoffers te komen, blijkt uit het verhaal van een 77-jarige meneer uit Leimuiden. Hij krijgt een bericht dat van MijnOverheid lijkt te komen. Hij moet op een link klikken en zijn gegevens invullen, waaronder zijn rekeningnummer. Even later gaat de telefoon: iemand van de bank vertelt hem dat het om een phishingmail gaat en dat hij erin is getrapt.
Om het een en ander te verhelpen moet hij aangifte doen en een programma downloaden om zijn pinpas in te scannen en te laten blokkeren. Wat hij niet weet, is dat hij een oplichter aan de lijn heeft. Die kan vervolgens via het gedownloade programma -waarschijnlijk Anydesk of TeamViewer- met alles wat hij doet meekijken, en ziet dus ook de pincode op het moment dat meneer die invulde. Nadat de pas is opgehaald door een jongen in een PostNL jas, kan de rekening worden geplunderd: er is 4600 euro verdwenen.
Een 83-jarige man uit Noorden is ook een van de slachtoffers. In eerste instantie wordt hij aan de telefoon gerust gesteld: er is voorkomen dat er geld van zijn rekening gehaald kan worden. Maar hij moet wel een nieuwe pas aanvragen en zijn pincode inspreken.
De oplichter komt zo geloofwaardig over dat hij naast zijn pinpas ook zijn Rabobank Scanner meegeeft aan de koerier die bij hem thuis komt. De pinner heeft een opvallende armband om zijn rechterpols. Hij neemt ruim 1000 euro op van de rekening van het slachtoffer.
De volgende verdachte is gefilmd bij een geldautomaat op het Noordplein in Roelofarendsveen, terwijl hij geld van een 73-jarige vrouw steelt. Zij is wijsgemaakt dat haar rekening is gehackt vanuit Rotterdam en Duitsland. Omdat de vrouw aan de telefoon haar bankrekeningnummer weet en zegt dat alles wat ze bespreken ook nog per post zou worden bevestigd, gaat het slachtoffer mee in het verhaal.
Ze knipt haar pas door en geeft die met code en al mee aan iemand die aan de deur komt. Het heeft haar 1000 euro gekost, want de pas is weer aan elkaar geplakt en gebruikt om te pinnen.

Herkent u iemand?

Bel de opsporingstiplijn: 0800-6070
Bel Meld Misdaad Anoniem: 0800-7000
Of vul een digitaal tipformulier in op Meld Misdaad Anoniem