Rutte en Zijlstra laten gezicht niet zien op De Parade (weblog)

De parade
De parade
REGIO - ‘Hoe leg ik uit dat we een boekhouder hebben als minister-president? Dat de staatssecretaris Cultuur niet geïnteresseerd is in kunst?' Met die woorden opent Cees Debets, directeur van Theater aan het Spui, vrijdagavond het rondtrekkende theaterfestival De Parade in Den Haag. De toon is gezet.Door Rob Vlastuin
Naast mij staat een gehavende Olof van Winden met een blauw oog, een gehechte wenkbrauw en een halskraag vanwege nekletsel. De directeur van Todays Art en het Nederlandse Instituut voor Mediakunst heeft de verwondingen opgelopen tijdens de demonstratie tegen de cultuurbezuinigingen. De mobiele eenheid heeft zich even lekker uitgeleefd. Volgens burgemeester Van Aartsen was het geweld proportioneel. Ik denk dat de rechtbank – Van Winden heeft aangifte gedaan - daar anders over denkt.
Tijdens de opening verzorgen de heren van The Fruit Power Research Team live-muziek. Leuk als je van experimentele kunst houdt: geen normale muziekinstrumenten, maar appels, perziken, meloenen en bananen. Columnist Nico Dijkshoorn, ook van de partij, grapt: “Ik heb even gebeld met Mark Rutte om te vragen of Fruit Power ook kunst is. Hij spreekt er schande van dat Hollandse appeltjes met buitenlandse naalden worden bewerkt”. Hij heeft de lachers op zijn hand. Maar het moet gezegd: hij preekt voor eigen parochie.

Lange rijen

Mark Rutte en Halbe Zijlstra laten hun gezicht niet zien op De Parade. Is dat een kwestie van desinteresse? Of durven ze niet meer? Eerlijk gezegd zal het mij een worst zijn, want voor de kassa’s en de theaters staan de hele avond lange rijen. Hoezo geen belangstelling meer voor theater? Het Haagse publiek omarmt het rondtrekkende theaterfestival, ondanks een frisse wind.
Wat De Parade tot zo’n succes maakt? Heel simpel: het aanbod aan toneel-, muziek- en dans-voorstellingen is groot, voor elk wat wils. Er is gratis livemuziek, silent disco (met een koptelefoon dansen op de muziek) en een zweefmolen. Tussendoor kan je een hapje eten en wat drinken. De locatie, het Westbroekpark, draagt bij aan een gemoedelijke sfeer. Voordeel: je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Nadeel: ongemerkt geef je toch meer geld uit als je wilt.

Soft-erotisch

Openingsvoorstelling is ‘De Dood En Het Meisje’ op de muziek van Franz Schubert. De Haagse samenwerking tussen choreografe Lonneke van Leth en een strijkkwartet van het Residentie Orkest sprankelt van begin tot eind. Het speelplezier spat van het podium. Aanrader! Na afloop haasten we ons naar ‘Een soft-erotische voorstelling over zo’n beetje alles’. Ik heb mij deels laten triggeren door de titel (niks menselijks is mij vreemd), maar ook omdat acteur Tygo Gernandt meedoet. Bij aanvang wordt ons 25% humor, 30% seks, 10% destructie, 20% ontroering en 15% moraal beloofd. Tot mijn verbazing wordt elke procent meer dan waargemaakt. Als dank worden de acteurs na afloop van deze hilarische voorstelling hartstochtelijk uitgejouwd. Bedankt Tygo!
Het Haagse Theater aan het Spui heeft tijdelijk onderdak gevonden op De Parade. Alleen al het houten minitheater, een gezellige huiskamer, is de moeite waard om te bezoeken. En wie van absurde humor houdt moet de vrolijk makende voorstelling ‘Rijk Alleen’ zeker gaan zien. De avond wordt afgesloten onder het genot van een drankje en een biologisch verantwoorde kaascroquet van Haute Friture. De Konrad Koselleck Big Band speelt in de grote tent een nummer van George Gershwin. Een trompet-solo schalt over het festivalterrein. “Summertime, and the living is easy…”  hoor ik mijzelf stilletjes meezingen. Misschien moeten Rutte en Zijlstra toch eens een keer langskomen. Of hebben ze snel hun koffers gepakt en zijn ze op vakantie?

De Parade in het Westbroekpark in Den Haag duurt nog tot en met 10 juli.
Voor het programma kunt u terecht op www.deparade.nl