Vaarroute tussen Westland en Rotterdamse haven geopend

WESTLAND - Containers met groente en fruit voor het Westland kiezen in de toekomst voor de kortste route. Ze worden vanuit Rotterdam niet meer per vrachtwagen vervoerd, maar met een binnenschip direct de Nieuwe Waterweg overgezet.
Voorlopig gaat het alleen om de import van fruit, zoals bananen en avocado’s. De grote zeeschepen die deze aanvoeren kunnen niet aanleggen in Hoek van Holland, maar kleinere binnenvaartschepen wel. En dus wordt de lading op de Maasvlakte en in de Waalhaven overgeladen. De binnenvaartschepen zetten de containers vervolgens de Nieuwe Waterweg over, om bij de Stena Line in Hoek van Holland gelost te worden.
De nieuwe vaarroute scheelt per lading zeventig vrachtwagens, die geen 120 kilometer meer hoeven omrijden. Dat leidt tot minder uitstoot van co2 en moet ondernemers ook een flinke besparing op de kosten opleveren.

Proef

De nieuwe vaarroute is een proef die twee maanden duurt. Daarna is er een evaluatie en wordt gekeken naar de interesse van bedrijven. De initiatiefnemers gaan er van uit dat er over twee maanden voldoende reden is om de dienst uit te breiden. Het wordt dan ook mogelijk om groente, fruit en bloemen vanuit het Westland via Hoek van Holland te exporteren.
De nieuwe vaarroute maakt deel uit van het project Fresh Corridor. Daarin wordt gewerkt aan meer van dit soort vaarroutes, in een groot samenhangend netwerk. De kosten van het totale project zijn 3 miljoen euro en worden betaald door het ministerie van Economische Zaken, de provincie Zuid-Holland, het Havenbedrijf Rotterdam en de deelnemende bedrijven.