Advertentie cultuurpaleis wekt irritatie

DEN HAAG - De advertentie die grote bedrijven als Siemens, Shell en KPN dinsdagochtend in AD/Haagsche Courant hebben geplaatst over het cultuurpaleis zorgt voor irritatie. In de advertentie zeggen de ondertekenaars dat de bouw van een cultuurcentrum op het Spuiplein 'een must is voor cultureel Den Haag'.

GroenLinks in Den Haag vindt het wat al te makkelijk van deze bedrijven om dit te stellen. 'Deze miljardenbedrijven juichen blijkbaar de komst van het Spuiforum toe, maar maken vervolgens niet duidelijk hoe ze daar zelf financieel aan willen bijdragen,' zegt GroenLinks-raadslid Inge Vianen.

Ook Joris Wijsmuller van de Haagse Stadspartij is niet te spreken over de actie van de multinationals. ‘Het bevestigt dat het een project is voor de elite terwijl uit het onderzoek dat wij met vier andere oppositiepartijen hebben laten uitvoeren blijkt dat 69 procent van de Hagenaars het cultuurgebouw niet wil.’

Impuls

Volgens de directeur van de Kamer van Koophandel Den Haag, Marius Varekamp, zijn de bedrijven en instanties door de gemeente benaderd met het verzoek of ze steun willen geven aan de ontwikkeling op het Spuiplein. En dat wilden ze. 'Want de bouw is nodig. Als dat niet gebeurt moeten de bestaande gebouwen worden gerenoveerd. En dat kost ook veel geld. Bovendien kan de regionale economie wel een impuls gebruiken.'

Het cultuurpaleis moet het nieuwe onderkomen worden van het Residentie Orkest, het Koninklijk Conservatorium en het Nederlands Danstheater. Het kost 181 miljoen euro. Donderdag valt de beslissing in de Haagse gemeenteraad.

Deel dit artikel: