‘De Pier is een onverkoopbare bouwval’

DEN HAAG - De Pier is een onverkoopbare bouwval. Dat stellen twee deskundigen die op verzoek van Omroep West het bouwwerk onder de loep hebben genomen.

Een koper heeft ieder jaar ruim één miljoen euro nodig om de Pier aantrekkelijk te houden. Voordat het verkocht kan worden, zal Van der Valk eerst ongeveer vijf miljoen euro moeten investeren om het achterstallig onderhoud aan te pakken. Zo lang dit niet gebeurt, is de Pier onaantrekkelijk voor kopers. Architect Gerard Petrie en taxateur Aad Verhoog concluderen ook dat de gemeente Den Haag moet investeren om de Pier te behoeden voor sloop. 

Bak ellende

De Pier wordt elke dag minder waard. Dit blijkt uit berekeningen van taxateur Verhoog. ‘Slopen zal uiteindelijk het beste zijn, wat moet er anders mee gebeuren? Restaurants zijn er al genoeg. Een eventuele koper besteedt zijn geld aan een bak ellende, waar naast het aankoopbedrag ook nog extra geld in moet worden gestoken aan achterstallig onderhoud.’

Architect Petrie noemt de Pier een bouwval die redelijk gevaarlijk is door betonrot en achterstallig onderhoud. Volgens de architect moet de gemeente Den Haag investeren. ‘Alleen dan kan de Scheveningse Pier behouden worden. Anders kan het beter gesloopt worden.’

Omroep West heeft horecaconcern Van der Valk gevraagd om een reactie. Een woordvoerder van de familie laat weten dat zij niet willen niet reageren.

Bewogen geschiedenis

De Pier kent een lange geschiedenis. De eerste Pier is in 1901 gebouwd,  maar brandde in de oorlog af. De huidige pier is gebouwd in de jaren 50. Prins Bernhard verrichtte in 1961 de opening. Het was een populaire attractie die door miljoenen mensen werd bezocht. Maar uiteindelijk raakte de Pier door gebrek aan geld in verval. In 1991 kocht Van der Valk de Pier voor het symbolische bedrag van één gulden van de gemeente. 

De Pier heeft het zwaar te verduren gehad. Een hevige brand in 2011 verwoestte het complete kinderspeeleiland. De technische recherche heeft na de brand onderzoek gedaan naar de oorzaak van de brand. Er is geen bewijs van brandstichting gevonden. De brand is mogelijk door kortsluiting ontstaan.

Van der Valk en de dwangsommen
 
Van der Valk heeft 20 miljoen euro in de Scheveningse Pier geïnvesteerd en wil er geen cent meer instoppen. Het horecaconcern heeft de Pier te koop gezet. 'Er zijn serieuze geïnteresseerden in de Scheveningse Pier', zegt Van der Valk. Om welke partijen het gaat en of daar ook buitenlandse investeerders bijzitten, wil het horecaconcern niet vertellen.

Ondernemers op de Pier dreigen met juridische stappen en ook de gemeente Den Haag dwingt van der Valk om onveilige plekken in de Pier aan te pakken. Volgens de ondernemers liggen tegels los, werken de verlichting en verwarming niet goed en zijn de planken op het bovendek rot. De rechter kan vanaf maandag een dwangsom opleggen van 1000 euro per dag als Van der Valk de lift op de Pier niet repareert. Als het horecaconcern de onveilige plekken in de constructie van de Pier niet aanpakt, volgt er in december een volgende dwangsom.

Politiek

De Pier kwam al eerder ter sprake in de politiek. Vorig jaar werd al duidelijk dat een meerderheid van de Haagse gemeenteraad niet bereid is om gemeenschapsgeld in Scheveningse Pier te  steken. De raad doet een oproep aan ondernemers om 'dit icoon van de stad'  te kopen en op te knappen.

Musicalproducent Fred Boot ziet de Pier van Scheveningen een geweldige locatie voor een theater. De producent van de musical Soldaat van Oranje laat weten dat een theater de Pier nieuwe allure kan geven. ‘Je zou er iets heel moois van kunnen maken. Maar hij laat ook weten dat Scheveningen natuurlijk al over een heel mooi theater beschikt en je ‘kannibalisme’ moet voorkomen.

Hennie van der Most, een ondernemer die bekend staat om zijn gedurfde projecten heeft geen interesse in de Scheveningse Pier, want hij vindt het onderhoud te kostbaar. In Rotterdam wil hij de oude afvalverbrandingsoven voor ongeveer 15 miljoen euro transformeren tot een pretpark.

Uit stukken van het Kadaster blijkt dat de Staat der Nederlanden de feitelijke eigenaar is van de Pier. Van der Valk is in 1999 een contract aangegaan voor vijftig jaar, waarbij het eigendom van het koninkrijk is overgenomen. Wanneer er geen koper wordt gevonden, zal de Scheveningse Pier in 2048 weer eigendom worden van het Rijk.

 

Deel dit artikel: