Japanners in de rij voor collectie Mauritshuis

DEN HAAG - De reizende tentoonstelling van het Mauritshuis in Japan heeft meer dan een miljoen bezoekers getrokken. De afgelopen maanden zijn 48 topstukken van het Haagse museum in Tokio en Kobe tentoongesteld. Grote publiekstrekker van de tentoonstelling is het Meisje met de parel van Johannes Vermeer.

'Op de eerste dag van de tentoonstelling in Tokio stonden er zo’n 500 mensen in de rij te wachten voor openingstijd', aldus Emilie Gordenker, directeur van het Mauritshuis. 'In de eerste drie dagen bezochten al 26.900 mensen de tentoonstelling, maar dat we in een half jaar tijd  meer dan één miljoen bezoekers hebben getrokken overtreft alle verwachtingen.'

Campagne met Nijntje

De populariteit is deels het gevolg van een uitgebreide marketingcampagne. De afbeelding van het Meisje met de parel vulde tijdens de tentoonstelling het straatbeeld op billboards en schermen, in winkels, in de metro en op bussen. Ter promotie van de tentoonstelling is ook een bekende Japanse actrice, afgebeeld als het Meisje, veelvuldig ingezet.

Een uitgebreide merchandiselijn met items zoals Nijntje als Meisje met de parel, het gebouw van het Mauritshuis in speelblokjes en exclusieve pareloorbellen maakten de campagne compleet.

Renovatie

De reizende tentoonstelling is het gevolg van de renovatie en uitbreiding van het Mauritshuis. Tijdens de verbouwing reist een selectie van topstukken naar Japan en de Verenigde Staten. Vanaf 26 januari is de collectie te zien in San Francisco, daarna reizen de schilderijen nog naar Atlanta en New York.

Wat het Mauritshuis verdient aan de succesvolle tentoonstelling wil het museum niet prijsgeven. Maar de woordvoerder zegt dat alle opbrengsten weer in de verbouwing van het museum worden gestoken.

Foto: Asahi Shimbun

Deel dit artikel: