'Alle trams laten rijden in de winter is te duur'

HTM tram in sneeuw
HTM tram in sneeuw
DEN HAAG - Het is te duur en kost te veel menskracht om als het heeft gesneeuwd alle tramlijnen in de regio Haaglanden te laten rijden. Daarom wordt tijdens winterse omstandigheden door de HTM een zogenaamd ‘sneeuwnet’ ingevoerd.
Vier lijnen rijden dan niet. Maar met de rest kan 90 procent van de passagiers gewoon worden vervoerd.
En dat sneeuwnet heeft ook de afgelopen winter in principe goed gefunctioneerd, aldus de Haagse wethouder Peter Smit, in de stadsregio Haaglanden verantwoordelijk voor vervoer. Hij zei dat woensdag tijdens een vergadering van het algemeen bestuur van het stadsgewest.
Hij uitte daarbij wel kritiek op de informatievoorziening door de HTM. De website van de vervoerder ging vaak plat ging door de vele bezoekers. Ook deed de dynamische reizigersinformatie het bij de haltes vaak niet. Daarom was het bij veel reizigers niet bekend dat het sneeuwnet was ingevoerd en dat leidde weer tot vaak boze reacties bij reizigers die soms voor niets bij een halte stonden te wachten. Volgens Smit werken zowel Haaglanden als de HTM nu aan verbetering van de informatie.

Maar het idee dat ‘onder alle klimatologische omstandigheden een volledige dienstregeling kan worden uitgevoerd lijkt mij niet nuttig,’ verklaarde Smit. Belangrijke wissels op het sneeuwnet zijn voorzien van verwarming. Daarvan zijn er in totaal vijftien. Het kost volgens de bestuurder te veel geld om alle wissels in Haaglanden te voorzien van verwarming. Het zou volgens hem gaan om ‘vele miljoenen euro’s’. Omdat dit nodig is voor slechts een paar dagen in het jaar zou dat ‘overkill’ zijn.