Laak: Extra parkeerplaatsen en betaald parkeren

DEN HAAG - Onder de plantsoenen van de Allard Piersonlaan in Laakkwartier-Oost komt waarschijnlijk een grote parkeergarage met plek voor 350 auto’s. Op die manier kan de enorme parkeerdruk in deze Haagse buurt een beetje worden ontlast. Ook worden in dit deel van Laak 200 extra parkeerplekken op straat gerealiseerd.

Dat schrijft de Haagse wethouder Peter Smit (VVD, verkeer) aan de gemeenteraad. De bouw van ondergrondse en bovengrondse plekken auto’s te stallen in Laakkwartier is onderdeel van een groter programma om ook in dit deel van de stad de parkeerproblemen op te lossen. Net als in andere wijken het college van burgemeester en wethouders in sommige stukken van dit stadsdeel betaald-parkeren gaan invoeren.


De Binckhorst - officieel ook onderdeel van Laak - blijft daarbij buiten schot, omdat het van de rest wordt gescheiden door water. Hetzelfde geldt voor het gebied rond Laakhavens, waar onder meer de Megastores en de Haagse Hogeschool liggen. In Spoorwijk, Laakkwartier-West en de Noordpolderbuurt zijn wel grote problemen: daar is de parkeerdruk hoog. Dat kan worden opgelost, aldus Smit, door hier betaald-parkeren in te voeren. Er zijn volgens hem in principe voldoende plekken in verhouding tot het autobezit.

Parkeerdruk ‘extreem’

Dat geldt niet voor Laakkwartier-Oost. Daar is de parkeerdruk ‘extreem’, stelt hij. Maar hier zijn ook nog eens te weinig parkeerplekken gezien het autobezit. Daarom zouden er 550 parkeerplaatsen moeten bijkomen. De wethouder heeft alle mogelijkheden in beeld gebracht. Gebruikmaken van plekken aan de Petroleumhaven of het dek van de Megastores is bijvoorbeeld geen optie omdat dit te ver van de dichtstbijzijnde huizen is. Ook is er geen ruimte voor bovengrondse garages.


Bleef over het toevoegen van parkeerplekken op straat en het bouwen van een ondergrondse garage aan de Allard Piersonlaan. Een eerste studie leerde dat dit laatste technisch mogelijk is, maar erg duur. Er lopen nu onderzoeken naar het terugbrengen van die kosten. ‘Dit lijkt hoopgevende resultaten op te leveren,’ stelt Smit. In het voorjaar moet er meer duidelijk over komen.


De bedoeling is dat op 1 januari 2014 het betaald-parkeren in Laakkwartier-West, de Noordpolderbuurt en Spoorwijk kan worden ingevoerd. Dan gaat in Laakkwartier-Oost ook een zogenaamde kraagregeling in. Dat betekent dat mensen uit een andere wijk die hier hun auto willen stallen, worden geweerd.

Deel dit artikel: