Voor een miljoen euro blijft de HTM ook bij sneeuw rijden

DEN HAAG - De trams in Den Haag kunnen ook als het heeft gesneeuwd gewoon volgens de normale dienstregeling blijven rijden, als er voor ruim 1 miljoen euro in wisselverwarming wordt geïnvesteerd. Dat blijkt uit onderzoek van het Platform Beter Stedelijk en Regionaal Openbaar Vervoer Haaglanden en Omroep West.
Afgelopen januari ontstond er veel onrust in Den Haag omdat de HTM, na een paar flinke sneeuwbuien, overging tot het invoeren van een zogenaamde ‘winterdienstregeling’. In de praktijk werden toen vier lijnen geschrapt. Veel passagiers wisten dat niet doordat de informatievoorziening slecht was. Reizigers stonden daardoor tevergeefs te wachten bij haltes.
In andere steden met trams, Rotterdam en Amsterdam, deden zich deze problemen nauwelijks voor. Deze wissels blijken allemaal voorzien van verwarmingen. In Den Haag zijn er maximaal vijftien verwarmde wissels. De Haagse wethouder Peter Smit (VVD, verkeer) is in de regio Haaglanden verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Hij beloofde tijdens een vergadering van het stadsgewest een onderzoek te laten uitvoeren naar de kosten van het verwarmen van wissels.

Onderzoek

Omroep West vroeg een aantal gerenommeerde bedrijven, die zijn gespecialiseerd op dit gebied, naar wat het kost om een wissel te verwarmen. Sommigen hanteren bedragen van rond de 5000 euro, anderen gaan uit van 15.000 euro, inclusief bijkomende werkzaamheden zoals het openbreken van een straat.
Volgens Ronald van Onselen, van het Platform Beter Stedelijk en Regionaal Openbaar Vervoer Haaglanden, en Omroep West zijn er in Den Haag ongeveer 600 wissels. Maar die hoeven niet allemaal te worden verwarmd om trams in de winter te kunnen laten rijden. In de praktijk is het mogelijk om, als er tussen de zestig en zeventig wissels worden aangepakt, een normale dienstregeling te rijden. Dit aantal wordt bevestigd door bronnen binnen de HTM.
Dat betekent dat er grofweg een bedrag van tussen de 9 ton en ruim 1 miljoen euro nodig is om de wissels aan te passen, zodat reizigers in de toekomst ook in de winter gewoon van de trams gebruik kunnen maken.

Gemeenteraad

Verschillende partijen in de Haagse gemeenteraad zien in het onderzoek aanleiding om de kwestie scherp in de gaten te houden. Zo wil Joris Wijsmuller van de Haagse Stadspartij opheldering over de bedragen van wethouder Smit. ‘Het is van groot maatschappelijk belang dat de HTM ook tijdens sneeuw blijft rijden', zegt Wijsmuller. 'Bovendien, als een deel van de HTM aan de NS wordt verkocht, levert dat de gemeente veel geld op. Dat kan prima worden geïnvesteerd in verwarmingssystemen.‘
Arjen Kapteijns van GroenLinks wil zelfs dat de dienstregeling in de winter wordt uitgebreid omdat mensen dan minder goed gebruik kunnen maken van de fiets. Hij vindt ook dat er daarom moet worden geïnvesteerd in verwarmingen.
HTM
De HTM laat in een reactie weten dat het ‘natuurlijk mooi zou zijn om meer verwarmde wissels te hebben in het Haagse net’. ‘Maar’, stelt een woordvoerder,‘de verantwoordelijkheid daarvoor ligt niet bij HTM. Wij mengen ons ook niet in de politieke discussie.’
Wel denkt de HTM dat het uitrusten van wissels met een verwarming duurder is dan 15.000 euro. ‘De kosten voor een wisselverwarmingselement zijn niet de enige kosten die moeten worden gemaakt. Er komen kosten bij voor een regelkast, stroomlevering, aantakken op de bovenleiding en dergelijke.  Daarnaast zijn de kosten afhankelijk van de plaats van de wissel. Ligt die in het wegdek, dan moet dat worden opengebroken, zijn er omleidingen nodig enzovoort. In zo’n geval kunnen de kosten oplopen tot wel  50.000 euro per wissel.’