Zwembaden houden zwemlessen duur en wachtlijsten lang

REGIO - De prijzen van zwemles worden kunstmatig hoog gehouden en de wachttijden onnodig lang. Dat blijkt uit onderzoek van Omroep West.
Volgens de Koninklijke Nederlandse Zwembond (KNZB) worden zwemverenigingen steeds vaker onder druk gezet door exploitanten om geen zwemles meer te geven. ‘Werken de clubs niet mee dan verhoogt de exploitant de huur voor gebruik van het zwembad,’ aldus Hans Klopper van de KNZB. De clubs kiezen dan eieren voor hun geld en stoppen met de zwemlessen.

Oneerlijke concurrentie

Gemeenten kiezen er de laatste tijd steeds vaker voor de exploitatie van het zwembad uit te besteden. Reden is bezuinigingen. Bedrijven als Optisport en Sportfondsen nemen vaak de baden in zijn geheel over of nemen alleen de exploitatie voor hun rekening. Daarbij geven ze ook zwemlessen. In Zuid-Holland zijn clubs in onder meer Sassenheim, Westland en Alphen aan den Rijn de dupe.
Zwemverenigingen willen ook graag lessen geven, maar de exploitanten zien dat als oneerlijke concurrentie. ‘Het is gewoon een financieel verhaal. De exploitant moet er aan verdienen’. Volgens Klopper zitten die exploitanten niet op de bemoeienis van de clubs te wachten. ‘De exploitanten willen alles in eigen hand houden’.

Wachtlijsten lopen op

Daardoor lopen de wachtlijsten voor kinderen die op zwemles willen op, soms tot wel enkele jaren. Omdat de exploitanten op deze manier het alleenrecht op zwemles creëren, kunnen ze ook de prijs hoog houden. ‘De wachtlijsten blijven lang doordat het aanbod groot is en de verwerking laag. En dat is jammer want de verenigingen zouden daar best een rol in kunnen spelen’, vertelt Klopper.
De KNZB probeert met gemeenten en exploitanten te praten om verenigingen toch weer meer kans te geven zwemlessen te geven. ‘Hier en daar lukt dat, maar het is een lastige discussie’.

Commerciële activiteit

De exploitanten zeggen dat het afhangt van afspraken die de lokale beheerders hebben gemaakt met gemeenten. Daarnaast zien ze het geven van zwemles als een commerciële activiteit, waarvoor dus een hogere badhuur gevraagd kan worden.
Dat de wachtlijsten hierdoor oplopen, spreken ze tegen: ‘Schoolkinderen kunnen op maar een paar momenten in de week zwemles krijgen. Deze tijden vullen wij al met onze zwemles, de capaciteit laat het niet toe dat zwemverenigingen ook zwemles aanbieden. De wachtlijsten hebben er dus weinig mee te maken’, aldus Tycho Knevel, manager bij exploitant Optisport.