Pretparken overleven crisis door acties

DEN HAAG - Ondanks de economische crisis gaat het goed met de attractieparken in de regio. Bijna alle grote dagattracties hebben in 2012 meer bezoekers getrokken dan het jaar ervoor. Dit lukt ze door steeds weer opnieuw te investeren in nieuwe attracties en mensen naar binnen te lokken met goedkope acties.

Er is bijna niemand meer die het volle pond betaalt voor een entreekaartje. Je kunt ze namelijk bijna altijd krijgen met korting. Zo kun je ze kopen op Marktplaats, kun je er voor sparen bij supermarkten of win je ze bij een loterij. Hoe houden de pretparken dan het hoofd boven water vraag je je af?

'Massa is kassa' , stelt directeur van de Haagse Uithof Eugène de la Croix. Het maakt hem niet zoveel uit hoeveel mensen voor een kaartje betalen. 'Als ze eenmaal binnen zijn kopen ze vaak toch een kopje chocolademelk.' En deze marketingstrategie lijkt te werken.  De Haagse schaats-, ski- en kartbaan had 2012 zo’n 200.000 meer bezoekers dan in 2011 en onder de streep hielden ze meer over.

Meer dan goedkope tickets 

Maar alleen goedkope kaartjes aanbieden is niet het enige. De parken moeten ook blijven investeren in nieuwe attracties. 'Mensen willen ook een nieuwe ervaring', aldus Goof Lukken, pretparkdeskundige verbonden aan de hogeschool NHTV in Breda. 

Hij stelt dat er een steeds grotere omloopsnelheid van nieuwe attracties is.  Mensen willen ieder jaar weer wat nieuws en anders komen ze niet. 'Het gevaar is wel dat die investeringen ook wel snel moeten worden terugverdiend. Vooral bij wat kleinere parken kan een slechte zomer al voldoende zijn om in de problemen te raken', aldus Lukken.

Eigen boterhammetjes mee

Door de economische crisis gaan mensen minder ver weg op vakantie en blijven ze dus vaker in Nederland. Lukken: ‘Ze zijn gewend geraakt om uitdagende dingen doen en dat willen ze in Nederland dus ook. Dus gaan ze vaak een dagje op pad naar een dagattractie.  Dat zie je terug in de bezoekersaantallen.’ Maar als mensen in een park zijn, besteden ze minder. Mensen nemen weer steeds vaker hun eigen boterhammetjes mee.

De markt van de dagattracties is volgens Lukken een vechtmarkt geworden.  'We zijn een heel raar land. We hebben de hoogste attractiedichtheid van de hele wereld. We hebben hier heel veel aanbod en er zijn steeds meer gratis evenementen en dan is er nog het  funshoppen op zondag.'

Goedkoop of kwaliteit

Er is stevige concurrentie en het wordt er niet makkelijker op voor sommige parken. 'Of je moet het heel goedkoop aanbieden of je wint het op kwaliteit, maar er zit niets tussen in', stelt de pretparkdeskundige Goof Lukken.

» Bekijk de lijst van tien bestbezochte attracties uit deze regio

Deel dit artikel: