Aanleg Rotterdamsebaan in 2014 gaat door, de financiering van het megaproject is rond

DEN HAAG - De gemeente Den Haag kan in 2014 beginnen aan de bouw van de Rotterdamsebaan, de nieuwe grote ontsluitingsweg voor de stad. De financiering van het megaproject is rond, nu het ministerie van Infrastructuur de rijksbijdrage van 295 miljoen euro heeft bevestigd. Den Haag en het stadsgewest Haaglanden hadden eerder al geld toegezegd.
De Haagse verkeerswethouder Peter Smit spreekt van een 'historisch moment'. Hij vindt de Rotterdamsebaan net zo belangrijk voor de stad als eerder de Utrechtsebaan en RandstadRail.
De nieuwe verbindingsweg tussen de A4 en A13 loopt van knooppunt Ypenburg via de Vlietzone naar de Binckhorstlaan.

Twee jaar later dan gepland

Het ministerie betaalt de bijdrage twee jaar later dan gepland, maar dat heeft volgens Smit geen consequenties voor de aanleg van de weg. Door het geld van de gemeente en het stadsgewest eerst uit te geven, is de rijksbdrage pas later nodig. Hierdoor kan de aanleg doorgaan als gepand. Het project kost in totaal 595 miljoen euro.
Volgens de gemeente Den Haag is de nieuwe ontsluitingsweg van groot belang, omdat de stad nu voor de afwikkeling van het verkeer te afhankelijk is van de Utrechtsebaan. Als de nieuwe weg er ligt, scheelt dat een automobilist in de avondspits tweeënhalve minuut tijd. Ook wordt het sluipverkeer door Rijswijk en Leidschendam-Voorburg teruggedrongen.

Grote impuls voor Binckhorst

Volgens Smit is de nieuwe ontsluitingsweg weg ook een impuls voor bedrijventerrein De Binckhorst. Hij denkt dat veel ondernemers daar hebben gewacht met investeren tot ze zeker wisten dat de Rotterdamsebaan er zou komen. ‘Mijn vermoeden is dat er nu zwaar leven in de brouwerij komt.’

Neherkade ook op de schop

De ingang van de tunnel komt ter hoogte van het terrein van golfvereniging Leeuwenbergh. Midden in De Binckhorst komt hij weer boven de grond. Het boren van de 2100 meter lange tunnel begint eind 2017.
In Den Haag wordt de weg aangesloten op de Neherkade. Ook die gaat de komende jaren flink op de schop. Zo komen er op verschillende plekken ongelijkvloerse kruisingen. Dit project kost nog eens tachtig miljoen euro. Volgens Smit moest de Neherkade toch al worden aangepakt om te voldoen aan de eisen op het gebied van luchtkwaliteit.
Automobilisten kunnen in 2019 kunnen maken van de nieuwe ontsluitingsweg.