Ontvangstproblemen TV West via Ziggo

REGIO - In delen van onze regio TV West niet goed te bekijken via Ziggo. Dit heeft volgens de omroep deels te maken met de uitrol van 4G, het nieuwe, snelle mobiele internet. Voor 4G wordt dezelfde groep frequenties gebruikt als waarop TV West wordt doorgegeven.
Omroep West heeft Ziggo daarom gevraagd om bijvoorbeeld deze frequentie van TV West te veranderen, zodat er geen storing meer is. Directeur Gerard Milo van Omroep West: ‘De kijker staat voorop. Onze kijkers moeten TV West goed kunnen ontvangen. Wij krijgen sinds juni klachten binnen. Wij zijn blij dat daar nu aandacht voor is.'
Volgens Ziggo heeft het wijzigen van de frequentie geen enkele zin. 'KPN en Vodafone rollen op dit moment inderdaad 4G uit. Het kan zijn dat dit gaat storen. Dat gaat in de toekomst alleen maar toenemen', waarschuwt een woordvoerder.
Bekabeling
Mensen moeten volgens Ziggo de juiste bekabeling in huis hebben. ‘Wij kijken bij klachten eerst of mensen in de buurt wonen van zo’n 4G zender. Zo ja, dan sturen wij een goed geïsoleerde kabel, om aan te sluiten tussen het aansluitpunt en de televisie. In heel veel gevallen is het probleem dan opgelost.’
De woordvoerder voorspelt dat de komende jaren steeds meer in de ether belandt en waarschuwt dat een goed geïsoleerde bekabeling bij mensen thuis de enige oplossing is om storingen tegen te gaan.
‘Snelle oplossing’
Omroep West vindt dat het probleem moet worden opgelost. Directeur Milo: 'Ik heb er alle vertrouwen in dat er aan een snelle oplossing wordt gewerkt.' De omroep roept kijkers die storingen ervaringen op zich te melden bij Ziggo.