Alcoholbranche boycot Oh oh Cherso

DEN HAAG - De alcoholbranche wil dat RTL stopt met de uitzending van programma's als Oh oh Cherso. Eind augustus komt RTL5 met een nieuwe serie van het bekende tv-programma.

In de eerste serie werd een groep Haagse tieners gevolgd die zich op vakantie in Griekenland te buiten gingen aan drank, sex en feestjes. Hoofdrolspelers waren de inmiddels bekende Hagenaars Barbie, Sterretje, Matsoe Matsoe en Jokertje.

Advertentie boycot

Volgens Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) draait de serie alleen maar om alcoholmisbruik en geeft het jongeren het verkeerde beeld dat 'zuipen de norm is'. Volgens STIVA overweegt de alcoholbranche om vanaf 2014 niet meer te adverteren rond dit soort programma's.

In STIVA zijn de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken vertegenwoordigd. 'Misschien klinkt het vreemd dat deze oproep van de alcoholbranche vandaan komt', aldus directeur Peter de Wolf. 'Maar we snappen ook dat er een negatieve kant aan ons product zit wanneer mensen excessief drinken. Daarom zijn we al meer dan dertig jaar actief om verantwoorde consumptie aan te moedigen.'

Dat doet de stichting bijvoorbeeld via de slogan: 'Geniet, maar drink met mate', maar ook met 'Geen 16? Geen druppel' en de BOB campagne.

Deel dit artikel: