Nieuwe campagne brandpreventie: zwartgeblakerde voeten en kinderen met prijskaartjes
Week van de brandpreventie
REGIO - Zwartgeblakerde voeten, kinderen met prijskaartjes en een uitgebrande flat van opa en oma. De brandweer Hollands Midden lanceert dit weekend een nieuwe campagne die misschien wel een stuk heftiger is dan we gewend zijn.
Na jaren campagne voeren heeft 30 procent van de gezinnen geen brandmelder in huis. ‘Het aantal moet absoluut omhoog’, zegt Paul Frijters van de brandweer. ‘Maar onze campagnes lijken daar geen enkel effect meer op te hebben. Mensen hebben het wel gezien.’
Op zoek naar discussie
De nieuwe campagne toont heftigere beelden, in de stijl van de Engelse Fire Kills-campagnes. ‘Mensen vragen zich misschien af of je zo campagne moet voeren’, zegt Frijters. ‘Prima. Laat die discussie maar ontstaan. Maar hopelijk krijgen we die laatste 30 procent nu wel aan de brandmelder.’
De posters en filmpjes zijn vanaf zaterdagmiddag te zien op de website van de brandweer, op Facebook en lokale tv-zenders.