Ministerie overweegt vrijwilligers in te zetten bij alarmmeldingen

REGIO - Het ministerie van Veiligheid en Justitie overweegt vrijwilligers in heel Nederland in te zetten bij alarmmeldingen. Het voert hierover gesprekken met de nieuwe vrijwilligersorganisatie SOS Alarm Hulpdienst.
Het idee achter de SOS Alarm Hulpdienst is dat mensen die in de buurt zijn van een ongeluk, slachtoffers kunnen helpen tot de hulpdiensten er zijn. Daarbij kan de hulp worden ingezet van EHBO’ers, BHV’ers, reanimatiehulpverleners, zorgmedewerkers en/of militairen, maar ook politie, brandweer- en ambulancepersoneel.
Onderdeel van de gesprekken tussen het ministerie en de nieuwe hulpdienst, is de vraag of SOS Alarm Hulpdienst ook de alarmmeldingen krijgt die bij de meldkamers van de hulpdiensten binnenkomen. De vrijwilligers worden dan gewaarschuwd met behulp van een app op hun mobiele telefoon.
Positief
Bestuursvoorzitter Antoine Janssen van SOS Alarm Hulpdienst wil beginnen zodra zich 20.000 mensen hebben aangemeld. Het ministerie is op zich positief over het initiatief. ‘Maar het is nog te vroeg om iets te zeggen over de uitkomst van de gesprekken’, aldus de woordvoerder.
Met behulp van gps kan de hulpdienst zien of vrijwilligers zich in de buurt van een ongeval bevinden en waarschuwt ze. De hulpverleners moeten een app installeren, die vier of vijf keer per dag locatiegegevens doorgeeft: ‘Dat is om te voorkomen dat de accu snel leegraakt.’
De vrijwilligers kunnen ook zelf hun locatie doorgeven. ‘Bijvoorbeeld vertegenwoordigers, die op een dag grote afstanden afleggen’, aldus Janssen. De komende dagen begint een campagne om vrijwilligers te werven.