'Klachtenregeling politie verandert niet'

DEN HAAG - De klachtenregeling voor de politie verandert niet. Mensen die een probleem willen melden, moeten dat vooralsnog gewoon blijven doen bij de chef van het politiebureau waarover ze een klacht hebben.

Dat zei minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie maandag in een debat met de Tweede Kamer. PvdA’er Ahmed Marcouch had er bij de minister op aangedrongen dat er een systeem komt waarbij klachten direct bij een onafhankelijke commissie kunnen worden ingediend. Volgens hem werpt de huidige regeling een ‘onbedoelde drempel’  op.

Marcouch constateerde dat onder meer naar aanleiding van gesprekken die hij voerde met mensen uit Den Haag die zich erover verbazen dat ze klachten op het optreden van de politie moeten melden bij het bureau waar een incident plaats had.

Huidige procedure is goed

Maar volgens Opstelten is de huidige procedure prima. Hij vindt het juist goed om een klacht direct bij de organisatie in te dienen, zodat die ervan kan leren.  De minister  wijst er wel op dat als mensen niet tevreden zijn over de afhandeling van een klacht, ze altijd nog daarna naar bijvoorbeeld de Nationale Ombudsman kunnen stappen.

Bij sommige partijen in de Haagse gemeenteraad leeft ook de wens om de klachtenprocedure over politieoptreden aan te passen. Een groot aantal partijen sprak afgelopen zondag in Laak met mensen die klachten hebben over de politie. Een aantal daarvan kwam ook aan het woord in een reportage die Omroep West onlangs uitzond over het optreden van de politie van het bureau De Heemstraat.

Ook debat in Den Haag

De Haagse politiek wil binnenkort met burgemeester Jozias van Aartsen van gedachten wisselen over de kwestie. Daarbij komt in ieder geval ook de klachtenprocedure aan bod.

Opstelten zei in het debat met de Kamer vandaag ook dat een onderzoek van de Universiteit Leiden naar discriminatie door de politie in het voorjaar van 2014 klaar moet zijn. Dat onderzoek wordt gedaan bij de onderdelen Den Haag en Amsterdam van de nationale politie.

'Wij willen vertrouwen herstellen'

De politie in Den Haag liet eerder vandaag al weten dat de klachtenprocedure transparant is. 'Klagers kunnen ook terecht bij een ander wijkbureau of op internet', zegt een woordvoerder. 'Het is voor ons ook belangrijk dat mensen een klacht indienen, want dan kunnen we niet alleen herleiden wat mis is gegaan maar ook het vertrouwen herstellen.'

Deel dit artikel: