'Blankenburgtunnel zeer schadelijk voor landschap Midden-Delfland'

MIDDEN-DELFLAND - Natuurmonumenten is niet blij met het besluit van minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) van Infrastructuur. Schultz presenteerde dinsdag de rijksstructuurvisie, waarin de keus voor de Blankenburgtunnel definitief wordt gemaakt.

Om de bereikbaarheid in Zuid-Holland te verbeteren waren verschillende opties denkbaar, waaronder de Blankenburgtunnel. Die tunnel komt er nu echt. Natuurmonumenten had het graag anders gezien. 'De groei van het autoverkeer stagneert al sinds 2005. De minister gaat daaraan voorbij in haar besluit. De Blankenburgtunnel richt forse schade aan het oerhollandse landschap van Midden-Delfland aan', zegt de milieu-organisatie. 

De bouw van de Blankenburgtunnel mag ruim 1,1 miljard euro kosten. Daarvan moet 311 miljoen worden opgehaald door tolheffing. De overige 843 miljoen euro komt uit het infrastructuurfonds. Als de tunnel er is moeten automobilisten 1,18 euro betalen om er gebruik van te mogen maken. Voor vrachtwagens zal een tarief van 7,11 euro gaan gelden.

Betere verbinding

Tuinders in het Westland vragen al tijden om de Blankenburgtunnel, die de verbinding naar de haven van Rotterdam moet verbeteren. Ook Schultz is blij met de komst van de nieuwe tunnel: 'De Blankenburgverbinding is een van de ontbrekende schakels in ons wegennet', liet zij dinsdag weten.

De ongeveer 2,5 kilometer lange weg gaat de snelwegen A15 en A20 ten westen van Rotterdam verbinden. De tunnel moet de Beneluxverbinding ontlasten en ook zorgen voor een goede bereikbaarheid van de Rotterdamse haven bij calamiteiten. Als het definitieve tracé is vastgesteld, wordt in 2017 begonnen met de bouw.

 

Deel dit artikel: