Instellingen

Vier mensen onwel door koolmonoxide in Haags huis

koolmonoxide woning bentelostraat den haag
koolmonoxide woning bentelostraat den haag

DEN HAAG - In de Haagse Bentelostraat zijn vier mensen behandeld voor koolmonoxideklachten. De klachten ontstonden door het gebruik van gaskacheltjes in de woning. Het koolmonoxideniveau in de lucht was 50 procent. Bij een niveau van 25 procent treden volgens de brandweer al duidelijke klachten op.

De brandweer kwam af op een melding van een van de bewoners. Die klaagde over een vreemde lucht in de woning. Na metingen bleek dat er een hoge concentratie koolmonoxide in de lucht zat. De vier bewoners konden door een ambulance ter plekke aan hun klachten behandeld worden.

Koolmonoxide komt in deze tijd van het jaar vaker voor. Oorzaken zijn onder andere slechte ventilatie en slecht onderhoud van gaskachels. De stof wordt snel in het bloed opgenomen waardoor verschijnselen als misselijkheid en duizeligheid snel optreden. Er vallen ook af en toe doden door koolmonoxide.