HTM opent hypermodern verkeersleidingscentrum in Den Haag

DEN HAAG - De Haagse vervoerder HTM heeft vrijdag een hypermodern verkeersleidingscentrum in gebruik genomen. De Bijsturing, zoals het centrum heet, is gevestigd in de remise Zichtenburg aan de Meppelweg in Den Haag.
Secretaris-directeur Marion Stein van het Stadsgewest Haaglanden, de opdrachtgever van het openbaar vervoer, verrichtte de officiële opening.
In het centrum houden de verkeersleiders op grote schermen het tram- en busverkeer in de gaten. Ze nemen maatregelen bij ongelukken of stremmingen en moeten de HTM de komende winter doorhelpen, ook als het hard sneeuwt en vriest.
Voordeel voor passagiers
Volgens de Haagse vervoerder is het grote voordeel voor de passagiers dat de verkeersleiders en de mensen van de informatievoorziening aan de reizigers nu bij elkaar zitten. Daardoor zegt HTM veel sneller en meer betrouwbare informatie te kunnen geven over trams of bussen die niet rijden of een omleiding volgen. Bijvoorbeeld in realtime via Twitter of op de informatieborden op de haltes en de vernieuwde website.
Om uitval daarvan, zoals in vorige winters regelmatig gebeurde, te voorkomen is de capaciteit aanzienlijk vergroot. HTM werkt de komende jaren ook aan apps waarbij de reizigers zelf hun reis met tram of bus kunnen plannen.
Nieuwe servers
De verkeersleiding wordt aangestuurd door grote nieuw aangeschafte servers. Hier komt alle informatie van de trams, bussen, wissels en seinen binnen. Als er een storing is aan de infrastructuur geeft het onderdeel hier zelf een melding van, zodat er sneller kan worden ingegrepen en de kans op vertragingen afneemt. Bovendien komt er elders in de stad precies zo'n serverruimte om ervoor te zorgen dat bij uitval de trams en bussen toch kunnen blijven rijden. Daarom komt er ook een reserveverkeersleiding in de buurt van het Centraal station die zo snel mogelijk de taken over kan nemen.
Naast de nieuwe verkeersleiding zijn er voor de komende winter ook vier reizigerstrams omgebouwd tot pekelwagens, komen er meer verwarmde wissels en worden onderdelen van de onbetrouwbare wissels op het RandstadRail-traject bij het Forepark en in Zoetermeer vervangen.
'Komende winter gaat het beter'
HTM-directeur Thomas Martin zegt tegen Omroep West dat hij erop vertrouwt dat het komende winter veel beter zal gaan, vooral op het gebied van de communicatie met de reizigers. Ook moeten de trams op de belangrijkste lijnen beter rijden tijdens sneeuw en kou.
Er is niet voldoende geld beschikbaar om alle trams bij hevige sneeuwval te laten rijden.