Media Markt boos over parodie op Wilders in ´Groen-Geile Scheuâhkalendâh'

DEN HAAG - Elektronicazaak Media Markt wil dat alle 'Groen-Geile Scheuâhkalendâhs' uit de handel worden gehaald. Op de kalender, die vol staat met Haagse ongein, tegelwijsheden en licht erotische materiaal, is op 'Twaaluf Jannewarie' een parodie op de reclame van het bedrijf te zien.

Op het plaatje roept Geert Wilders uit: 'Ik ben toch nie agtelijk', verwijzend naar de slogan van de Media Markt. Volgens het bedrijf gaat het om inbreuk van het beeldmerk.

'Verwarring'

'Het gevaar dreigt van verwarring bij het publiek en verwatering van het merk', schrijft de advocaat van het concern aan de maker van de kalender, uitgeverij Kap Nâh. Daarom moet de uitgever alle kalenders uit de winkel halen, vindt de advocaat, die dreigt met een kort geding.

Marnix Rueb van Kap Nâh is dat niet van plan. 'Dat betekent mijn faillisement', zegt hij tegen Omroep West. Hij is erg geschrokken toen de brief binnenkwam. 'Daarna moest ik er vooral om lachen. Volgens mijn advocaat heeft een kort geding geen schijn van kans. De Media Markt heeft ons maar één dag de kans gegeven om te reageren, dat is veel te kort.' Cabaretier Sjaak Bral werkte ook mee aan de scheurkalender, hij is vooral verbijsterd over de stappen van de Media Markt.

Recht op parodie

Samen met zijn advocaat heeft Rueb een brief geschreven aan het bedrijf. 'Daarin staat dat ik me beroep op het recht van parodie, en dat we vertrouwen hebben in een eventueel kort geding.'

Deel dit artikel: