Instellingen

Sjaak Bral verbijsterd over rel Media Markt om Haagse scheurkalender

Marnix Rueb en Sjaak Bral
scheurkalender haagse geert wilders media markt

DEN HAAG - Sjaak Bral, een van de mannen achter de Haagse Groen-Geile Scheuâhkalendâh, vraagt zich af of de advocaat van elektronicaconcern Media Markt zijn huiswerk wel goed heeft gedaan.

Media Markt wil dat alle kalenders uit de winkel worden gehaald, omdat er een parodie op de reclame van het bedrijf in staat. Op een van de pagina’s van de kalender hebben de makers, Sjaak Bral en de broers Marnix en Robert-Jan Rueb, de huisstijl van de elektronicawinkel geïmiteerd. Op de pagina staat een foto van Geert Wilders met daaronder de zin ‘Ik ben toch niet agtelijk!’, een verwijzing naar de slogan van de Media Markt.

'Wetboek is heel duidelijk'

Bral zegt verbijsterd te zijn. Het wetboek is hier volgens hem heel duidelijk over: ‘Bij een parodie mag je elementen van een huisstijl gebruiken zolang het doel satire is. En dat is hier absoluut het geval. Het lijkt er op alsof de juristen van Media Markt er gewoon niet goed naar gekeken hebben’.

Media Markt was zondagavond niet bereikbaar voor een reactie. In het Radio West-programma ‘Mogge Michiel’ is Sjaak Bral maandagochtend te gast naar aanleiding van deze kwestie.