Instellingen

'Treinreiziger op station Zoetermeer beste af'

Trein NS en NS personeel
Trein NS en NS personeel

ZOETERMEER - Wie op station Zoetermeer opstapt, heeft daar van alle onderzochte stations in het noordelijke deel van Zuid-Holland het minste last van treinen die te laat komen of helemaal niet rijden. Dat valt op te maken uit een analyse die RTL Nieuws maakte samen met Treinreiziger.nl.

In totaal zijn de vertrektijden op tachtig stations in Nederland tussen maart en december bekeken. In het noordelijke deel van Zuid-Holland gaat het om acht stations. In het onderzoek zijn Alphen aan den Rijn, Delft, Gouda, Den Haag Holland Spoor, Den Haag Centraal, Den Haag Laan van Nieuw Oost-Indië, Leiden en Zoetermeer meegenomen.

Uit onderzoek komt naar voren dat vooral in de spits er regelmatig van alles mis gaat met de vertrektijden van treinen. Bijna 8 procent van de treinen komt te laat of arriveert nooit. Hoewel op station Zoetermeer hetzelfde cijfer naar voren komt, zijn de prestaties beter dan op de andere onderzochte stations in het noordelijke deel van Zuid-Holland.

Dieptepunt

Vooral van Leiden naar Den Haag zijn er grote problemen met de punctualiteit. Dieptepunt is de trein in de spits van 8.55 uur. Bijna twee op de vijf treinen rijdt niet op tijd of rijdt helemaal niet. Een uur later kan een kwart van de treinen van Leiden naar Den Haag niet volgens het spoorboekje rijden.

Vanuit Leiden kan de reiziger niet altijd rekenen op goede service in de avondspits naar Amsterdam. Dat geldt ook als iemand tussen 17.00 uur en 19.00 uur vanuit Alphen aan den Rijn naar Leiden moet. Op station Den Haag Centraal spelen de problemen met de punctualiteit vooral in de vroege ochtend, vanuit Delft is het de hele dag door bal op het spoor richting Den Haag.

Politiek Den Haag wil dat de treinen in de avondspits beter op tijd gaan rijden. Staatssecretaris Wilma Mansveld laat in een reactie weten dat ze wil dat treinreizigers erop kunnen rekenen dat de trein op tijd rijdt. ‘Daarom maak ik jaarlijks afspraken met de NS over de punctualiteit. Die afspraken zijn een gemiddelde voor alle reizigers en alle treinen, gemeten over het hele jaar, alle uren van alle dagen. In de nieuwe concessie die ik met NS afsluit wil ik meer onderscheid gaan maken in deze afspraken. Ik vind het belangrijk dat de prestaties op verschillende lijnen en tijdstippen zichtbaar worden.’