‘AutoRAI moet naar Scheveningen komen’

Boulevard op Scheveningen
Boulevard op Scheveningen
DEN HAAG - De AutoRAI moet in de toekomst in Scheveningen worden gehouden. ‘Dat wordt vast een prachtig gezicht: vier kilometer lang mooie auto’s op de Boulevard.’
Dat zegt de nieuwe directeur van de Stichting Marketing Scheveningen, Heino Walbroek. Volgens hem is het plan om de grote autoshow te verhuizen van Amsterdam naar de badplaats geen onrealistische droom, omdat hij klachten hoort in de industrie dat deelnemers de prijzen van de Rai te hoog vinden. En de Boulevard zou volgens hem een prachtig alternatief zijn.
Walbroek is een bekend gezicht in Scheveningen. Hij is al jaren voorzitter van de Vereniging Van Strandexploitanten (VVS). Walbroek is nu ook per 1 januari benoemd tot directeur van de Stichting Marketing Scheveningen. Dat is een organisatie die door bedrijven en de gemeente wordt gefinancierd met als doelstelling de badplaats te ‘vermarkten’, zoals het officieel heet.

Stichting bestaat al vier jaar

De onafhankelijke stichting bestaat al vier jaar en werkt nauw samen met Den Haag Marketing. Volgens de voorzitter van de SMS, Chris Schaapman, wordt de organisatie verder verzelfstandigd en is daarom professionalisering vereist.
Het bestuur en de nieuwe directeur zien grote kansen voor de badplaats, onder meer vanwege de vernieuwing van de Boulevard en de vele plannen voor de pier. ‘Dat en het naderende einde van de crisis vraagt om extra impulsen om de ‘Koningin van de Noordzee’ opnieuw op de kaart te zetten. En die mogelijkheden zijn er nu,’ aldus Schaapman.

Banden met Den Haag nauwer aanhalen

De nieuwe directeur ziet het als één van zijn belangrijkste doelen om de banden tussen Den Haag en Scheveningen nauwer aan te halen. In de zomer trekken veel mensen alleen naar de badplaats, in de winter juist naar de stad. Dat kan ook anders, denkt hij.
Scheveningen moet in zijn ogen ook nog veel meer een plek worden waar mensen twaalf maanden per jaar naartoe gaan. ‘Het lijkt me prachtig om handen en voeten te geven aan initiatieven om in de winter meer mensen te lokken.’

Meer zakelijke gasten naar Scheveningen

Verder hoopt hij dat er in de toekomst meer zakelijke gasten naar Scheveningen kunnen worden getrokken. ‘Bijvoorbeeld door mensen erop te wijzen dat dit ook een ideale plek is voor congressen.’
Walbroek denkt ook dat Scheveningen dé ideale plek is voor de jaarlijkse grote vuurwerkshow die de gemeente wil organiseren in de oudejaarsnacht. Burgemeester Jozias van Aartsen zei tijdens zijn nieuwjaarstoespraak dat hij denkt aan het afsteken van een groot vuurwerk boven de Hofvijfer. De directeur pleit juist voor de badplaats. ‘Wij hebben er ervaring mee en op de Boulevard kunnen we prima meer dan 100.000 mensen kwijt.’