TU Delft ontwikkelt nieuwe reddingsboten voor KNRM

nieuwe reddingsboot knrm
nieuwe reddingsboot knrm
REGIO - DELFT- Medewerkers van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) krijgen binnenkort een nieuwe boot om in noodsituaties mensen te redden. De eerste boot is al klaar en wordt eind januari overgedragen aan de KNRM-post van IJmuiden. Later volgen de andere reddingsmaatschappijen. De boot is ontwikkeld door de TU Delft en Damen Shipyards in Gorinchem.
De TU Delft heeft al 30 jaar ervaring met de ontwikkeling van snelle schepen, vooral in combinatie met een ruwe zee. 'Wij willen heel graag dat ze lang en snel kunnen doorvaren in ruwe zee', zegt Lex Keuning van de TU Delft.

Onhoudbaar

'Wat we bij de oude schepen zien, is dat ze vaak snelheid moeten terugnemen omdat het onhoudbaar is voor de mensen aan boord of omdat men bang is voor schade aan het schip. Daarom hebben we een nieuwe boeg ontworpen', aldus de maritiem expert van de TU.
Die nieuwe zogenoemde bijlboeg is eerst uitvoerig getest in een waterbak bij de TU Delft. Door het specifieke ontwerp van de romp in de vorm van een bijl, klieft de boeg door de golven. Het oude model reddingsboot smakt juist hard bovenop een hoge golf in de branding.

Rekening houden met bemanning

‘Wanneer de bemanning zo’n klap te verduren krijgt, die gepaard gaat met flink wat kracht, besluiten ze gas terug te nemen’, legt KNRM-directeur Roemer Boogaard uit. 'Mensen reageren heftig op extreme omstandigheden. Dat moeten we echt serieuzer nemen als we bij hoge golven hard willen blijven doorvaren’, aldus de KNRM.