Instellingen

Schiphol vaag over keuze landingsbanen

AMSTERDAM - Luchthaven Schiphol heeft vaak geen duidelijke reden voor het gebruik van de Buitenveldertbaan als start- en landingsbaan. Dat concludeerde het Britse onderzoeksbureau Helios.

In 2011 werd de baan bovendien veel vaker gebruikt dan verwacht: er vonden geen 27.000 starts en landingen plaats zoals werd voorzien, maar zo'n 41.500. De keuze van de baan heeft veel gevolgen voor de overlast die bewoners van Oegstgeest, Leiden en de Duin- en Bollenstreek ondervinden van dalende en opstijgende vliegtuigen.

Schiphol werkt sinds 2011 bij wijze van experiment met nieuwe regels voor de aanvliegroutes.  De geluidhinder voor de omgeving zou moeten afnemen.

Zijwind geen excuus

In 71 procent van die landingen begrijpt Helion waarom de luchtverkeersleiding een vliegtuig naar de Buitenveldertbaan stuurde, bijvoorbeeld vanwege zware zijwind. In 12 procent is er 'deels' een verklaring gevonden, in de resterende 17 procent van de gevallen helemaal niet.

Het kabinet heeft plannen om de huidige 'harde' regels voor geluidsoverlast te vervangen door de 'gedragsregels' van het experiment. Daarbij belooft Schiphol zoveel mogelijk de Polderbaan en de Kaagbaan te gebruiken omdat die de minste overlast geven.