Instellingen

Studenten TU Delft presenteren nieuwe racewagen DUT 14

DUT 14

DELFT - Het ontwerp van de nieuwe elektrische racewagen van het DUT Racing Team van de TU Delft weegt 22 kilo minder dan het vorige ontwerp. De DUT 14 weegt daarmee 155 kilo en is daardoor sneller dan zijn voorganger: 130 kilometer per uur.

De DUT 14 is vrijdag gepresenteerd en werd ontworpen door 80 studenten van de TU Delft. Het DUT Racing Team van de TU Delft heeft zich vooral gericht op het gewicht van de nieuwe racewagen.

Onder het motto ‘minder band, minder gewicht’ zijn de banden minder breed. Het scheelt 2 kilo per band. Het chassis is gemaakt van aluminium schuim en koolstofvezel en weegt daardoor minder dan een kratje bier.

Wereldrecord

De DUT 14 kan nog niet tippen aan de DUT 12. Die woog slechts 147 kilo en vestigde een officieel wereldrecord. Met 2,134 seconden is het nog steeds de snelst versnellende elektrische auto ter wereld van 0 naar 100 kilometer per uur ooit. Chief Operations Lauren Hubert sluit niet uit dat de DUT 14 dit record kan verbeteren.

De productie van de DUT 14 is begin mei klaar. Daarna wordt begonnen met het testen van de racewagen. Begin juni wordt de wagen gepresenteerd aan het publiek.

Competitie

Het DUT Racing Team ontwerpt, bouwt en test jaarlijks een racewagen om deel te nemen aan de Formula Student competitie. Aan de ontwerpcompetitie doen wereldwijd ruim 450 universiteiten mee.

Zowel in 2011, 2012 als in 2013 wonnen de studenten van de TU Delft met de DUT 12 en DUT 13 het officieuze wereldkampioenschap in Hockenheim. De racewagens van de TU Delft staan bekend om hun lichte gewicht.