Kaag en Braassem blijft wakker liggen door vliegtuigen Schiphol

KAAG EN BRAASSEM - Bewoners van Kaag en Braassem zijn bang dat het nog jaren zal duren voordat er een oplossing komt voor de toenemende geluidsoverlast door vliegtuigen van en naar vliegveld Schiphol. Het debat dat donderdagochtend plaats vond in de Tweede Kamer over de afspraken met de luchthaven, heeft voor hen niets opgeleverd.
Een meerderheid van de Kamer wil doorgaan met de huidige regels voor startende en landende vliegtuigen, waarbij een baan wordt gekozen die de minste overlast voor omwonenden zou geven. Maar volgens Rob Loekenbach van de werkgroep Geluidshinder Schiphol in Kaag en Braassem werkt dat systeem helemaal niet. ‘De vliegtuigen landen vooral op de Kaag- en Polderbaan en daar liggen veel inwoners 's nachts van wakker.’
Loekenbach slaapt soms met oordoppen in, omdat de eerste vliegtuigen al om vier uur overtrekken. De werkgroep rekende uit dat er in de zomer sprake was van negen uur geluidsoverlast per dag. ‘In de tuin zitten is er dan niet bij: je kan elkaar niet verstaan.’
Volgens Loekenbach is het lawaai sinds 2009 alleen maar toegenomen. Het enige lichtpuntje is de toezegging van staatssecretaris Mansveld over een zogeheten microklimaat voor Leimuiden. Dat betekent dat er wordt geëxperimenteerd met aanvliegroutes en glijvluchten om de overlast boven die plaats te verminderen. Maar het zal jaren duren voordat daarvan resultaten te merken zijn.

Gebruik Buitenveldertbaan

In het debat vroegen veel partijen om de Buitenveldertbaan minder te gebruiken dan nu het geval is. Loekenbach maakt zich zorgen over de gevolgen van die keuze. 'Dan wordt het nog drukker op de en dat is nou juist de baan waar Kaag en Braassem het meeste last van heeft.'
De gemeente staat niet alleen in de klachten over de geluidshinder. In Oegstgeest is er al een tijd een bewonersgroep ‘Oegstgeest ziet ze vliegen’ actief. Ook die is verontrust over de geluidsoverlast. In de Tweede Kamer verdedigde staatssecretaris Mansveld de afspraken met Schiphol als 'eerlijk'.