Instellingen

Rijkswaterstaat: 'Temperatuursschommeling veroorzaakt problemen Vliettunnel'

Vliettunnel

LEIDSCHENDAM - De lekkages in de Vliettunnel in Leidschendam ontstaan door het krimpen en uitzetten van het beton. Dat laat Rijkswaterstaat weten.

In de winter, als het kouder wordt, krimpt het beton. Daardoor ontstaat er meer ruimte in de voegen. Het gevolg is dat er water omhoog kan komen.

Rijkswaterstaat reageert daarmee op de woorden van Wout Broere, universitair docent Ondergronds Bouwen van de TU Delft. Die stelt dat het repareren van de voegen geen definitieve oplossing is voor de problemen.

Reparatiewerkzaamheden

De Vliettunnel, onderdeel van het Sijtwendetrace, gaat in de nacht van zaterdag op zondag dicht vanwege reparatiewerkzaamheden. Door een voeg in het asfalt, komt water omhoog. Dat gebeurde ook al in 2012 en vorig jaar.

De Vliettunnel bestaat uit twee delen. Een deel dat verdiept is aangelegd en onder de Vliet doorloopt en een deel dat op maaiveld niveau is gebouwd. Dit laatste deel wordt een landtunnel genoemd. 'Die is gebouwd boven het grondwaterniveau en is van onder ‘vrij’ open', zegt Broere.  ‘Dus als het grondwater heel hoog staat kan dat eenvoudig naar binnen en naar het wegdek toe stromen.’

Inklinken

Een oplossing zou zijn het lokaal verlagen van het grondwaterpeil. Maar dat is niet iets dat vaak gebeurt. Hierdoor kan de grond namelijk verder inklinken of schade aan funderingen van gebouwen ontstaan. ‘Het repareren van de voegen zal weliswaar het water in de tunnel doen verminderen, maar ik vermoed niet dat het het permanent oplost’, aldus Broere

Rijkswaterstaat verwacht dat het inspuiten van de voegen met een flexibel afdichtingsmiddel uiteindelijk wel de oplossing is. Een woordvoerder laar weten dat de verwachting is dat zich in de loop der jaren steeds minder lekkages voordoen. Uiteindelijk zullen de lekkages tot het verleden behoren. Los van het afdichten van de voegen verbetert Rijkswaterstaat ook het afwateringssysteem van de Vliettunnel.