Instellingen

Volle bak bij try-out Haags budgetrestaurant

DEN HAAG - Volle bak dinsdagavond bij de laatste try-out van Het Haagse Budgetrestaurant DILL. Op 1 februari opent het restaurant de deuren en nu al zit de zaak tot april volgeboekt.

Het concept van het restaurant is heel simpel. Een hoofdgerecht kost 5 euro, voorgerecht 2 euro en nagerecht ook 2 euro. ‘Dus voor 9 euro ben je helemaal klaar’, zegt eigenaar Ad Sedubun. Alle maaltijden in het restaurant worden gemaakt door professionele koks maar zij maken alleen gebruik van producten van discount-supermarkten.

'Vandaag hebben wij op de kaart als hoofdgerecht massaman curry, kip met cashewnoten en andijvie’, vertelt een apetrotse eigenaar en gastheer dinsdagavond. 'En ja, alles wat je hier ziet hebben wij bij de Lidl in Oegstgeest gekocht.'

Vol

Vrij snel is het restaurant aan het Rabbijn Maarsenplein in Den Haag vol met nieuwsgierige gasten, die allemaal graag vrijwillig als proefkonijn willen dienen. Sedubun ontvangt ze zelf en zegt bij binnenkomst: 'Het is topkwaliteit. Het eten is gemaakt door professionele koks, niet zomaar iemand die ergens stage loopt'.

Anderhalf jaar geleden, midden in de financiële crisis, heeft Sedubun, die al gewone restaurants in Engeland bezit, het concept voor zijn budgetrestaurant bedacht.
'Ik heb gemerkt dat mensen minder geld te besteden hebben maar toch uit willen eten, en lekker ook. Vandaar dat ik het idee had om boodschappen te gaan doen bij de discounters die een vrij lage prijs hebben waardoor je het product ook voor een lage prijs kan aanbieden aan de klant.'

Wekelijkse aanbiedingen

Het menu is vrij eenvoudig en wordt bepaald door wat er die week in de aanbieding is. 'Wij houden wekelijks de aanbiedingen in de gaten en daar stellen wij een menu van samen en dat is niet zo moeilijk want zij hebben fantastische aanbiedingen. Wij weten het pas in het weekend.'

Om te zorgen dat het restaurant rendabel is, moet Sedubun dagelijks wel twee keer vol zitten. Daarom is er ook een tijdslimiet voor de gasten. 'Je hebt 45 minuten om de lunch binnen naar te werken, voor het diner geef ik anderhalf uur de tijd'. De klanten houden zich aan de spelregels en zijn na afloop vol complimenten. 'Het is hartstikke lekker, het heeft een dure smaak terwijl het dat niet is', zegt een man terwijl hij  soep met kip en tofu eet. 'Ik vind het heerlijk smaken, maakt me niet uit of het van de Lidl is'.

Niet blij

De enige partij die niet tevreden is met de komst van het restaurant is de Lidl zelf.  'Inbreuk maken op ons merkrecht zullen we niet tolereren', zegt een woordvoerder. Sedubun is teleurgesteld maar maakt zich geen zorgen want de Albert Heijn en de Makro hebben al belangstelling getoond om mee te werken aan zijn restaurant.