Instellingen

Ombudsman wil escalatie tussen politie en burgers Haagse Schilderswijk voorkomen

DEN HAAG - De Nationale ombudsman hoopt een rol te kunnen spelen om escalatie tussen de politie en burgers in de multiculturele Schilderswijk in Den Haag te voorkomen. Dat heeft de ombudsman donderdagochtend laten weten.

Het Haagse ‘Actiecomité Herstel van Vertrouwen’ stuurde vorige week 48 klachten over de politie naar de Nationale ombudsman. Het actiecomité heeft deze week nog eens elf klachten ingediend bij de ombudsman. Het gaat vooral om ‘buitensporig politiegeweld’ en discriminatie en intimidatie door politieagenten. Daarnaast is de klachtenprocedure van de politie volgens de actiegroep ontoegankelijk.

‘Signalen serieus nemen’

De Nationale ombudsman vindt het ‘belangrijk dat de signalen van de actiegroep serieus genomen worden’, aldus een persverklaring. ‘Tegelijkertijd vindt hij dat de politie haar werk moet kunnen doen om criminaliteit te bestrijden. Vanuit zijn onafhankelijke positie hoopt hij een bijdrage te leveren aan de-escalatie van het conflict.’ 

De ombudsman zal klachten doorgeleiden naar de onafhankelijke klachtencommissie van de politie. Aangiften die niet worden aangenomen wil hij doorsturen naar de hoofdofficier van justitie. ‘Je kunt een klacht indienen of aangifte doen. Maar allebei is niet mogelijk, burgers moeten kiezen’, zegt een woordvoerder van de ombudsman.  Om  ‘een beter beeld te krijgen van wat er speelt’ heeft de ombudsman aan de actiegroep om een concrete beschrijving van een aantal klachten gevraagd. ‘Omdat wij onafhankelijk zijn zullen we bij de bestudering van de klachten ook de lezing van de politie meenemen’, zegt de woordvoerder.